رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی مدل انتخاب شغلی (نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی) در دانش آموزان پسر دبیرستانی ایرانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی مدل انتخاب شغلی (نظریه شناختی-اجتماعی مسیر شغلی) در دانش آموزان پسر دبیرستانی ایرانی بود. در این مدل به نقش عوامل فردی (خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار) و عوامل اجتماعی(حمایت اجتماعی و موانع اجتماعی) در رابطه با رغبت های مسیر شغلی در مشاغل انتخابی توجه شده است. بنیاد نظری تحقیق بر اساس شش تیپ شخصیتی هالند(واقع گرایی، جستجوگری، هنری، اجتماعی، تهوری و قراردادی که به اختصارRIASEC نامیده می شود) و نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی (SCCT) بود. نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی با هدف فهم اینکه چگونه افراد از بین رغبت هایشان دست به انتخاب و اقدام می زنند و در انتخاب های خود پافشاری می کنند، شکل گرفت. مطابق با نظریه خودکارآمدی عمومی بندورا (1986) و نظریه خودکارآمدی مسیر شغلی هکت و بتز (1981)، نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی به تعامل بین فرد، محیط و رفتار که در رشد تحصیلی و مسیر شغلی تاثیر دارد متمرکز شده است. در بین متغیرهای فردی، این نظریه بر نقش محوری خودکارآمدی، نتایج مورد انتظار و اهداف تاکید دارد. این رویکرد همچنین بر متغیرهایی چون عوامل و موانع محیطی توجه دارد. بیشترین گستره این رویکرد بر رغبت های مسیر شغلی یا انتخاب بواسطه شش تیپ شخصیتی نظریه هالند بوده است. هالند (1985، 1997) افراد و محیط شغلی را به شش حیطه تقسیم بندی می کند که بصورت مدلی شش ضلعی مطرح شده است، بدین صورت که شامل تیپ های واقع گرایی (بطور مثال، محیط های کاری بیرونی و یا مهارتهای مکانیکی)، جستجوگر ( بطور مثال، محیط های کاری علمی و مهارتهای ریاضی)، هنری (بطور مثال، محیط های کاری هنری و مهارتهای زبانی)، اجتماعی (بطور مثال، محیط های کاری یاری گر و مهارتهای آموزشی)، تهوری (بطور مثال، محیط های کاری فروشندگی و مهارتهای تجارت)، قراردادی (بطور مثال، محیط های کاری جزیی و مهارتهای منشی گری) است که به RIASEC مشهور شده اند. نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی شامل چهار مدل هم وابسته، یعنی مدل های رغبت، انتخاب، عملکرد و رضایت است. جهت اعتبار بخشیدن بیشتر بر این نظریه بر مطالعات برای جوامع مختلف از جمله جوامع غیر غربی، جوامعی که فرهنگ جمع گرا دارند و جوامع در حال توسعه تاکید شده است. روش: از کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان تعداد 650 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و پرسشنامه های تحقیق اجرا گردید. پرسشنامه های تحقیق شامل پرسشنامه دموگرافیک و مجموعه پرسشنامه های مدل شناختی- اجتماعی مسیر شغلی(لنت و همکاران، 2003) بود که این پرسشنامه ها شامل پرسشنامه رغبت های مسیر شغلی، خودکارآمدی مسیر شغلی، نتایج مورد انتظار شغلی و مشاغل انتخابی بود و همینطور دو پرسشنامه حمایت اجتماعی و موانع اجتماعی(لنت و همکاران، 2001) هم اجرا شد. روایی و پایایی این مجموعه پرسشنامه ها در این تحقیق و تحقیقات پیشین مورد تایید قرار گرفته است. برای بررسی پایایی مقیاسها از روش آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و برای بررسی برازش مدل از نرم افزار Amos-16 استفاده شده است. در این پژوهش، مدل انتخاب (لنت و همکاران، 1994) که متغیرهای رغبت های مسیر شغلی، خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار در آن نقش دارند و همچنین مدل رغبت های مسیر شغلی (لنت و همکاران، 1994) که متغیرهای خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار نقش دارند بواسطه شش تیپ شخصیتی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین هدف دیگر تحقیق حاضر بررسی نقش عوامل و موانع محیطی در اهداف شغلی افراد از طریق رابطه آنها با خودکارآمدی است. فرضیه ای که بندورا (1999، 2000) آنرا مطرح کرده است. یافته ها: در هر شش مدل تحقیق، مقدار شاخص های مجذورکای (X2)اعداد کوچک و قابل قبولی بودند. همچنین مقادیر شاخص های برازندگی تطبیقی(CFI)، نیکویی برازش (GFI) ، نیکویی برازش تعدیل شده (AGFI) و نرم شده ی برازندگی (NFI) بیشتر از 90/. بدست آمد که نشان‌دهنده برازش خوب مدل ها بود. مقدار شاخص (RMSEA) در تمام مدلها کمتر از 10/. بود که مقدار مناسب و قابل قبول برای تمام مدلها به حساب می آید. یافته ها نشان داد که در بین پیش بینی کننده های متغیر خودکارآمدی مسیر شغلی، موانع اجتماعی نقش معناداری ندارد اما حمایت اجتماعی در پنج تیپ نقش معناداری دارد و در تیپ واقع گرایی نقش معناداری ندارد. از طرف دیگر، کوواریانس بین موانع اجتماعی و حمایت اجتماعی در پنج تیپ که حمایت اجتماعی نقش معناداری داشت منفی و معنادار است و تنها در تیپ واقع گرایی معنادار نیست. خودکارآمدی توانایی خوبی در پیش بینی واریانس متغیر نتایج مورد انتظار در هر شش تیپ دارد. دو متغیر خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار توانایی پیش بینی واریانس متغیر رغبت های مسیر شغلی را در شش تیپ دارند اما نقش نتایج مورد انتظار نسبت به خودکارآمدی مسیر شغلی پر رنگ تر است. در بین پیش بینی کننده های متغیر اصلی پژوهش یعنی متغیر مشاغل انتخابی، متغیرهای خودکارآمدی مسیر شغلی، حمایت اجتماعی و موانع اجتماعی در هیچکدام از شش تیپ شخصیتی نقش معناداری ندارند اما دو متغیر رغبت های مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار توانایی پیش بینی واریانس مشاغل انتخابی را دارند به خصوص متغیر رغبت های مسیر شغلی که بیشترین واریانس را پیش بینی می کند. بحث: می توان نتیجه گیری کرد که مدل های تحقیق برازش مناسبی داشته و مقادیر شاخص های برازندگی مدل ها مطلوب و قابل قبول بود که اعتبار بین فرهنگی این مدل همانند مطالعه لنت و همکاران در پرتغال(2010) و ایتالیا(2003) تایید شد. یافته های تحقیق حاضر تاییدی است بر اعتبار بیشتر مدل انتخاب در کشورهای دیگر. فرضیه های مطرح شده در این پژوهش براساس مدل انتخاب (لنت و همکاران، 1994) که متغیرهای رغبت های مسیر شغلی، خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار در آن نقش دارند و همچنین مدل رغبت های مسیر شغلی (لنت و همکاران، 1994) که متغیرهای خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار نقش دارند بواسطه شش تیپ شخصیتی مورد تایید قرار گرفت. همسو با تحقیات دیگر، اکثر محققان (کیم، 2015؛ فالک، 2015؛ لی و همکاران، 2015؛ لنت و همکاران، 2012؛ لنت و شاو، 2010). بیان داشته اند که بیشترین زمینه گسترش بنیان نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی براساس مطالعات بین المللی و بین فرهنگی بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to Investigative on Career Choice Model based on SCCT in Iranian high-school students. investigate on Predicting of interests and occupational consideration in Iranian high school students and for this, examined of interests and Choice Models in Social Cognitive Career Theory (SCCT). This models attention to role of personal factors (self-efficacy and outcome expectations) and social factors (social barriers and social supports) in shape of interests and occupational consideration. SCCT was developed to understand the processes that people form their interests, make choices, achieve performances of varying quality, and persist at academic and career relevant endeavors. Based on Bandura’s (1986) general self-efficacy theory and Hackett and Betz’s(1981) Career Self-efficacy Theory, SCCT focuses on interaction among person, environmental, and behavioral influences in academic and career development. Among personal variables, this theory emphasizes the central role of self-efficacy, outcome expectations, and goals. SCCT is equally concerned with variables, such as environmental supports and barriers. Much of the extant SCCT research has operationalized the content of people's career interests or choices using RIASEC theme. Holland (1985, 1997) divides both people and environments into some combination of six interest domains. These six domains are hexagonally organized, and include Realistic (e.g., outdoors, mechanical), Investigative (e.g., science, math), Artistic (e.g., art, language), Social (e.g., helping, teaching), Enterprising (e.g., selling, business) and Conventional (e.g., details, clerical), collectively known as RIASEC. SCCT consists of four interrelated models of interest development, choice-making, performance, and satisfaction. Key variables in SCCT’s choice model include self-efficacy, outcome expectations, interests, environmental supports and barriers, and choice goals and actions. more research involving non-Western samples, collectivist cultures, and developing countries is needed. Method: Samples were 650 Iranian high school male students that selected by cluster sampling from male high schools in Isfahan city in Iran. Participants completed measures of self-efficacy, outcome expectations, interest and occupational consideration and social supports and barriers across the Holland (1997) RIASEC themes: Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising and Conventional. In present study, examined the fit of the choice model(Lent et al., 1994), (which incorporates the interest model(Lent et al., 1994)) across the RIASEC themes, testing SCCT’s specific hypotheses that (a) self-efficacy is predictive of outcome expectations; (b) self-efficacy and outcome expectations jointly predict interests; (c) self-efficacy and outcome expectations predict students’ choice consideration (goals), both directly and indirectly, through interests; and (d) social supports and barriers account for unique variance in choice consideration, above and beyond the other predictors. Also, tested Bandura’s (1999, 2000) hypothesis that environmental supports and barriers are linked to choices indirectly through self-efficacy. Findings: For examine of fit of model was used Amos, that results showed integrated interest-choice model fit the data well across RIASEC themes. Indexes of CFI, GFI, AGFI, NFI, RMSEA was good for the model. Results showed that self-efficacy and outcome expectations jointly predict interests, and interests mediate the relations of self-efficacy and outcome expectations to occupational consideration. Social supports related to occupational consideration indirectly (through self-efficacy) rather than directly unless in R type. in this study, path from outcome expectations and interests to occupational consideration were significant, but path from self-efficacy to occupational consideration was low and non-significant. Results showed that interest did mediate the relations of self-efficacy and outcome expectations to occupational consideration across RIASEC themes, also to self-efficacy, outcome expectations, and interests. Findings showed path coefficients from social supports and barriers to occupational consideration were small and non-significant across RIASEC themes. Discussion: The fitness of this model in this study was good similar to studies in Portugal (2010) and in Italy (2003) by Lent et al. according to SCCT’s choice model hypotheses (Lent et al., 1994), self-efficacy, outcome expectations, and interests each relate directly to choice. In present study, path from outcome expectations and interests to occupational consideration were significant and was similar to choice model hypotheses, but path from self-efficacy to occupational consideration was low and non-significant. SCCT’s choice model also specifies that interests partially mediate the relations of self-efficacy and outcome expectations to choice. Results showed that interest did mediate the relations of self-efficacy and outcome expectations to occupational consideration across RIASEC themes. In addition to self-efficacy, outcome expectations, and interests, SCCT assumes that environmental supports and barriers play important roles relative to choice goals. Findings of present study do not support these hypotheses and path coefficients from social supports and barriers to occupational consideration were small and non-significant across RIASEC themes. In theory of Bandura (1999, 2000) had assumed that environmental factors are related to goals indirectly through self-efficacy. This finding showed that indirect paths from social supports to self-efficacy were significant unless in R type and indirect paths from social barriers to self-efficacy were non-significant that Bandura hypothesis found partial support. The implications of these findings for further research on the non-Western culture validity of SCCT are considered. The base of research on SCCT is expanding across cultural and national
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-306&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395434.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات