|
رفاهاجتماعی، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۰۳-۱۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر شاخصهای توسعه حملونقل بر فراوانی صدمات ترافیک جادهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: در ایران، تعداد مرگومیر ناشی از تصادفهای جادهای در یک سال، معادل جمعیت یک یا چند شهر کوچک است. در این حوادث، علاوه بر ازدسترفتن تعداد زیادی از جمعیت و بروز مصدومیتها و معلولیتهای جسمی برای تعداد زیادی از افراد، پیامدهای منفی اقتصادی، اجتماعی و روانی متعدد دیگری نیز ایجاد میشود. با توجه به فراوانی و شدت حوادثی که در تجربه سیستم حملونقل جادهای ایران ثبت شده است، پژوهش حاضر به بررسی اثر شاخصهای توسعه حملونقل بر فراوانی صدمات ترافیک جادهای استانهای کشور پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و در زمره مطالعات کاربردی است که به بررسی وضعیت استانهای کشور ازنظر شاخصهای حملونقل با استفاده از روش شاخص ترکیبی توسعه و محرومیت پرداخته و اثر این شاخصها را بر متغیرهای حوادث جادهای شامل تعداد مرگومیر و تعداد مصدومان ناشی از تصادف رانندگی را با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره بررسی کرده است. یافتهها: ازنظر شاخصهای توسعه حملونقل جادهای، استانهای تهران، اصفهان و مازندران وضعیت بهتری نسبت به سایر استانها دارند و اردبیل، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از مطلوبیت کمتری برخوردارند. بیش از 50% تغییرات متغیر «تعداد مرگومیر» و بیش از 85% تغییرات «تعداد مصدومان» ناشی از تصادفهای رانندگی از طریق ترکیب خطی شاخصهای مورد مطالعه تبیین شده است؛ همچنین در آن دسته از استانهای کشور که با تقاضای سفر بیشتری مواجه هستند، شاخص ایمنی در سطح پایینتری قرار دارد. بحث: بر اساس یافتههای پژوهش، شاخصهای مربوط به تقاضای سفر مانند «حملونقل مسافر و کالا» و «شرکتها و مؤسسات حملونقل» و «ایمنی» تأثیر معنیداری بر تعداد مرگومیر و مصدومان ناشی از حوادث و تصادفهای رانندگی دارند. درواقع، هرچه میزان تقاضای سفر بیشتر باشد، افزایش رفتارهای ترافیکی مخاطرهآمیز رانندگان ازیکطرف و کیفیت پایین ایمنی راه و جاده از طرف دیگر در افزایش وقوع سوانح و صدمات ترافیک جادهای مؤثر هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تصادف، حملونقل، صدمات ترافیک جادهای |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Effect of Transportation Development Indicators on Road Traffic Casualties |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The number of decedents of road accidents within a year in Iran is equal to the population of one or some small cities. In these accidents, besides losing a large number of people and occurring serious injuries and disabilities for many individuals, other negative economic, social and psychological consequences will happen. Considering the frequency and the intensity of accidents occurred in Iran’s road transportation, thisstudy investigated the effect of transportation development indicators on frequency of road accidents in provinces of Iran. Method: It was a descriptive-analytical and a practical study. It investigated Iran’s provinces’ conditions with regard to transportation indicators applying the composite indicators of development and deprivation. Moreover, the effects of these indicators on road accidents variables such as the number of the dead and injuries were studied using Pearson correlation coefficient and Regression analysis. Results: The results showed that the provinces of Tehran, Isfahan and Mazandaran have better conditions in respect of indicators of road transportation development and the provinces of Ardebil, Sistan & Baluchestan and Southern Khorasan are less developed. More than 50% of changes in variable “Number of dead people” and more than 85% of changes in variable “Number of injured people” caused by road accidents were determined by linear combination of indicators under study. Moreover, those provinces with a high demand rate of transportation have less favorable conditions with regard to traffic safety. Discussion: Indicators regarding demand for travel such as ‘transportation companies and institutions’, ‘safety’ and “transportation of passengers and goods” have a significant effect on accident casualties. In fact, more demand for travel leads to more risky behavior exhibition by drivers which, along with the poor quality of road safety lead to more road casualties. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Accident, transportation, road traffic injuries. |
|
نویسندگان مقاله |
رعنا شیخ بیگلو | rana shaykh baygloo
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-295&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|