|
رفاهاجتماعی، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۱۴۹-۱۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بهکارگیری «چارچوب ارزشیابی برنامههای سلامت اجتماع محور» در پروژه ارزشیابی برنامههای پایگاه سلامت اجتماعی مهر تهرانپارس |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: ارزشیابی مشارکتی اجتماعمحور نوعی پژوهش علمی کاربردی است که افراد درگیر برنامههای اجتماعی را به تلاشی دسته جمعی وا میدارد تا با هدفی مشترک به ارزشیابی برنامههای خود، در آغازکار، درحین اجرا یا در اتمام برنامه بپردازند. این مشارکت ایجاد؛ احساس تعلق به برنامه، عدم ترس از ارزشیابی، نگاه مثبت و علاقهمند به ارزشیابی، ارزشیابان داخلی بهجای ارزشیابان خارجی، میکند. در نهایت، هدف از ارزشیابی مشارکتی اجتماعمحور، توانافزایی مردم در اجرای هر چه بهتر برنامههای زندگی و کاریشان است. روش: در این پژوهش علمی کاربردی که بر مبنای رویکرد مردم به مردم برنامهریزی شده، از «چارچوب ارزشیابی برنامههای سلامت اجتماعمحور». که درمرکز توسعه سلامت عمومی اجتماعمحور در کارولینای شمالی تهیه و بهکارگرفته ,استفاده شد. این چارچوب برنامه ارزشیابی مشارکتی را در قالب یک روش ارزشیابی پیشنهاد میکند. این روش ارزشیابی به صورت موردی در پایگاه سلامت اجتماعی، در محدوده شهرداری منطقه 4 در شرق تهران با جمعیت تقریبی 63703 نفر در سال 1389اجرا شد. یافتهها: درمیان 6 شاخص موفقیت، اشاره شده توسط مشارکت کنندگان ارزشیابی( منابع مالی، منابع انسانی، ارائه خدمات، ارتباطات، عملیات مدیریتی , پایداری)، بالاترین میزان ظرفیت پایگاه در حوزه عملیات مدیریتی4/6% بوده و پایینترین ظرفیت در حوزۀ تأمین منابع مالی 2/5%بوده است. همچنین میزان رضایت مردم از همکاری با پایگاه 50% و میزان رضایت از خدمات ارائه شده از سوی پایگاه 48% بوده است. نتایج: ارزشیابی مشارکتی ثابت کرد که پایگاه نیاز به بهبود و توانافزایی دارد. همچنین این شیوه ارزشیابی توانست دانش ارزشمندی در رابطه با کارکاملا مشارکتی را تولید کند. به علاوه نقاط قوت و ضعف برنامهها برای لحاظ نمودن در برنامههای آتی روشن گردید.. درس آموخته در این شیوه ارزشیابی از دید مشارکت کنندگان در ارزشیابی مواردی چون گردآوری داستانهای موفقیت، بهکارگیری اطلاعات گردآوری شده و حمایت از تغییر و بهبود در پایگاه بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Utilization of “the Evaluation Framework for Community Health Programs” For the Programs of Tehran- pars Community Health Action Agency |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The Community-based participatory evaluation is an applied scientific research that invites and encourages the people to full participation in evaluating their own community health programs with common objectives, in different stages, planning, implementing or concluding the programs. Collaboration of the Stakeholders develops their feeling of belonging to their community. It also gives them a new positive definition of evaluation programs, instead of a source of anxiety for blaming or rejecting. The involved people do the evaluation of their own programs instead of submitting this task to external evaluators. In other words, the main objective of participatory evaluation is empowering the community in planning, implementing and concluding their own lives and career programs. Method: This research was conducted to utilize the “evaluation framework for community health programs”, as a participatory evaluation model for the community health action agencies’ programs, with regards to the “people to people” approach. The evaluation framework was planned and implemented in a community health Action Agency called “Mehr Tehran Pars” located in the East of Tehran, metropolitan region 4, with almost 63703 populations. Findings: Among the six success indicators, pointed out by evaluation participants (financial resources, human resources, service providing, communication, operations management and sustainability), the findings showed the maximum scale for capacity of the community health action agency was in operation management (%4.5) and the minimum scale was in supplying financial resources (%2.5). The scale for people satisfaction in cooperating with the agency was %50 and the scale for people satisfaction in the agency’s service providing was %48. Discussion: The participatory evaluation proved that the agency needs some improvement and empowerment. The method of evaluation also could produces some valuable knowledge in full participatory working. In addition, the strength and weaknesses of the programs were explained to take into account in the future. The lessons were learned in this method by the participants were gathering success stories, using the gathered informations and supporting the agency’s changes and improvement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهین درستی | mahin dorosti دانشگاه ایالتی بولینگ گرین اوهایو
شادی عظیمی | shadi azimi دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-512&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|