رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۳۷-۶۱

عنوان فارسی ارتباط کمی بین فقر، آموزش و تولید ناخالص داخلی ایران طی سالهای ۸۹-۱۳۶۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فقر، آموزش و رشد اقتصادی سه متغیر کلان توسعه اقتصادی هستند که ارتباطی نزدیک و گاه پیچیده با یکدیگر دارند. بر این اساس در مطالعه حاضر سعی شده است تا ارتباط میان این سه متغیر شناسایی و الگوسازی گردد. روش: جهت دستیابی به این هدف ابتدا با استفاده از آزمون علیت گرنجر، ارتباط علی و معلولی میان این سه متغیر شناسایی و سپس برای دوره زمانی 89-1363 در قالب الگوی خود توضیح‌برداری با وقفه‌های گسترده (ARDL) تبیین گردید. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از آزمون علیت گرنجر نشان داد که جهت علیت از آموزش و رشد اقتصادی به سمت فقر است. هم‌چنین الگوسازی مدل ARDL نیز نشان داد که میان فقر، آموزش و رشد اقتصادی ارتباط هم‌جمعی و یا به‌عبارت دیگر ارتباط بلندمدت وجود دارد. براساس الگوی فوق، متغیر آموزش اگرچه با وقفه، ولی در کوتاه‌مدت و بلندمدت اثری منفی و معنی‌دار بر شاخص فقر در ایران دارد. ارتباط میان رشد اقتصادی و فقر نیز در کوتاه‌مدت و بلندمدت ارتباطی معکوس است. در نهایت نیز الگوی تصحیح خطا بیان‌گر آن است که سرعت تعدیل و حرکت به سمت تعادل بلندمدت در الگوی فقر به کندی صورت می‌گیرد. بحث: در کوتاه‌مدت و بلندمدت با افزایش رشد اقتصادی و آموزش، میزان فقر در جامعه کاهش خواهد یافت. هم‌چنین چنانچه شوکی به مدل فوق وارد شود، زمانی به اندازه دو دوره لازم است تا الگو خود را تعدیل نموده و دوباره به تعادل اولیه باز گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Poverty, Education and Gross National Production in Iran During 1984-2010
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Poverty, education and economic growth are three macro-economic variables that sometimes are closely related together and sometimes their relation is complicated. Accordingly, the present study has been tried to identify and modeling the relationship between these three variables. Method: To achieve this goal, firstly using by Granger causality relationship between these three variables has been identified and then for the period 1363-1389 is modeled in the framework of Auto Regressive Distributed Lag Method (ARDL). Findings: Granger causality test results showed the direction of causality is from economic growth and education to poverty. Modeling the results of Granger causality test in framework of the ARDL model also shows that poverty, education and economic growth are co-integrate. In other words, long-term relationship exists between them. Also, the results of this model show that the education with one lag in short and long term has a negative and significant effect on poverty indicator in Iran. Also, the relationship between economic growth and poverty is reverse in the short and long term. Finally, the result of error correction model (ECM) showed the speed of adjustment toward long-run equilibrium in the poverty model slowly being carried out. Discussion: with increasing economic growth and education, measuring of poverty in the society will decrease in the short and long term. Also, if a shock is inserted into the model, two periods are needed to model adjust itself, and again to get the initial equilibrium.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ARDL, Casualty Test, Economic Growth, Education, Poverty

نویسندگان مقاله مهدی شعبان زاده | mehdi shabanzadeh
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

حمید محمدی | hamid mohammadi
دانشگاه زابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زابل (Zabol university)

رضا اسفنجاری کناری | reza esfanjari kenari
دانشگاه زابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زابل (Zabol university)

وحید دهباشی | vahid dehbashi
دانشگاه زابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زابل (Zabol university)


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-496&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات