رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۵، شماره ۵۷، صفحات ۷۳-۹۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش رضایت زناشویی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال مصرف مواد، پدیده‌ای اجتماعی است و تحقیق در حوزه اعتیاد نیازمند داشتن ابزارهای بومی با پایایی و روایی مناسب است. این مطالعه با هدف ساخت و رواسازی پرسشنامه نگرش جوانان به مواد انجام شده است. روش: در این تحقیق پیمایشی، نمونه‌ای به حجم 510 نفر از دانشجویان 17 دانشگاه سراسر کشور و با استفاده از نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه‌های موجود، مخزن اولیه گویه‌ها طراحی و جهت تعیین روایی گویه‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس و برای تعیین پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌ها: از مجموع گویه‌های اولیه بعد از انجام تحلیل عاملی اکتشافی، 25 گویه در مدل باقی ماندند که بر روی 5 عامل (تمایل به مواد، عدم تمایل به مشارکت فعال در پیشگیری، باور نادرست به آثار مثبت جسمی مواد، عدم برخورد فعال با مصرف مواد و باور نادرست به شیوع بالای مصرف مواد) بار شدند. این 5 عامل در مجموع حدود 61% از پراکنش (واریانس) کل سازه را تبیین کردند. همخوانی درونی گویه‌های پرسشنامه نیز با توجه به مقدار ضریب آلفای کرونباخ (82/0) تأیید شد. بحث: حجم و تنوع شرکت‌کنندگان، نتایج مطلوب پایایی و روایی، و تعداد کم سؤالات پرسشنامه نسبت به سایر پرسشنامه‌ها، آن را به ابزار مناسبی برای سنجش نگرش جوانان نسبت به مواد تبدیل کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال مصرف مواد، نگرش، روایی، تحلیل عاملی، پایایی

عنوان انگلیسی Efficacy of Transactional Analysis Group Training on the Marital Satisfaction of Women Applying for Divorce in Bejar
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was investigating efficacy of transactional analysis (T.A) Eric Berne group training on the marital satisfaction of women applying for divorce referred center for family intervention to reduce divorce in Bejar. Method: This study was an experimental one using a pre-test post-test design with control group (exam a randomized controlled). Participants consisted of 60 women applying for divorce who were selected using a random sampling method on the basis of the scores achieved from the Enrich marital satisfaction test. Then, participants were randomly assigned to intervention and control groups. Participants in the intervention group were given 8 sessions of transactional analysis (T.A.) group training while the control group recevived airintervention (reading the novel Bynvayian). Both groups were tested again after day of the last session. Results of Enrich marital satisfaction test were analyzed through independent and analysis of covariance. Findings: Group training on transactional analysis had increased women marital satisfaction. Discussion: The womens in intervention group had shown a considerable increase in their marital satisfaction, suggesting the efficacy of this intervention for prevent and reduce divorce.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شمسیه نوشادی | shamsie noshadi
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

هادی معتمدی | hadi motamedi
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-428&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات