رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۵، شماره ۵۷، صفحات ۲۰۵-۲۲۹

عنوان فارسی ارزیابی خدمات ارائه‌شده در روستامهدهای (مشارکتی و غیرمشارکتی) کشور بر اساس شاخص های رشد و تکامل یکپارچه کودکان خردسال (IECD)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: لزوم جامع‌نگری در برنامه‌های مرتبط با کودکان، امروزه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای فکری دیده می‌شود. از همین‌رو سازمان بهزیستی اقدام به راه‌اندازی روستامهد در بسیاری از مناطق کشور نموده است. هدف پژوهش حاضر، شناخت کیفیت خدمات ارائه شده در روستامهدها براساس شاخصهای رشد و تکامل یکپارچه کودکان خردسال (IECD) است. روش: این مطالعه با روش پیمایش در بین 123 روستامهد از میان 3 استان کشور و 219 والدین و 149 مربی با روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انجام شده است. ابزار سنجش، پرسشنامه‌ای شامل چک لیستی براساس شاخصهای IECD بوده که با مصاحبه حضوری تکمیل شد. یافته‌ها: بیش از دو سوم مهدکودکها از لحاظ امکانات کلی (آموزشی، بهداشتی، تفریحی و رفاهی) در سطح پایینی قرار دارند. میانگین مشارکت والدین در برنامه‌های مهدکودک پایین‌تر از متوسط است اما در شاخصهای آموزش نظیر تعداد مربی، محتوا و برنامه آموزشی بالاتر از میانگین استاندارد قرار دارد. در مواردی چون کل مقیاس آموزش، اختلاف معناداری بین میانگین مهدهای مشارکتی (بهزیستی و یونیسف) و مهدهای غیرمشارکتی وجود ندارد. اما از لحاظ میزان پوشش کل کودکان روستا نسبت به کودکان ثبت‌نامی، مهدکودکهای مشارکتی پوشش بالاتری دارند. بحث: روستامهدها از نظر آموزشی در وضعیت نسبتاً مناسبی قرار دارند، اما از نظر امکانات رفاهی، بهداشتی و تفریحی پایین‌تر از سطح استاندارد هستند. لذا روستامهدها نیاز به حمایت اقتصادی و یا آموزش برای حمایت‌یابی و همچنین نیاز به نظارت بیشتری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خدمات کودکان، روستامهد، شاخصهای IECD

عنوان انگلیسی Evaluating Village Kindergarten’s Services in Province by IECD Indexes
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Nowadays essential and primary approach among policymakers and experts about children is providing comprehensive services. State Welfare Organization of Iran has developed the village kindergarten services in the most rural area of the country .The aim of this study is to evaluate the quality of the services in village kindergartens by IECD indexes. Method: The Method of the study is survey and statistical population is all of the village kindergarten of Iran.123 village kindergartens, 219 parents and 149 teachers were chosen as samples of 3 provinces. In this study the questionnaire was used to evaluate the quality of program that included the checklist of IECD indexes and they were filled by interviewing. Findings: Results showed that the parent’s participant is lower than the average but some indexes as number of teachers and curriculum are more than the average. In most of the criteria such as education there isn’t any meaningful difference but in rate of all of the children to registered ones it showed meaningful difference among participatory and not-participatory village kindergartens. Discussion: It’s concluded from the study that these kindergartens have high standards in education but they are in low level of welfare and health services. So it’s necessary to provide more support and supervision and also teach them how to gain support.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children services, IECD, Village kindergartens

نویسندگان مقاله ملیحه عرشی | malihe arshi
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

محمدحسین جوادی | seyed mohammad hossein javadi
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

مرضیه تکفلی | marzieh takaffoli
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

سارا نوروزی | sara norouzi
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-429&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات