رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۴، شماره ۵۵، صفحات ۳۱۵-۳۵۰

عنوان فارسی نقش و کارکرد رسانه های جمعی در طرح مسائل زیست محیطی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دهۀ 60، دهۀ شکوفایی و در واقع سرآغاز جدی توجه به محیط زیست در رسانه‌ها بود که موجب جلب توجه تودۀ جامعه به محیط زیست شد. در ایران نیز توجه به مسائل محیط زیست به ویژه در دهه‌های اخیر افزایش یافته و به همین منظور قوانینی برای توجه بیشتر به مسائل زیست‌محیطی در رسانه‌ها وضع گردیده است. نگرش و تأثیرپذیری مردم از رسانه‌ها، بر نوع رفتار آن‌ها با محیط زیست تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل رسانه‌ها تأثیر بسزایی در فرهنگ‌سازی محیط زیستی مردم و حفاظت از محیط زیست دارند.روش: در این تحقیق که به روش مروری و کتابخانه‌ای انجام شده، کوشش شده است تا با بهره‌گیری از تمامی منابع مرتبط با موضوع، اهمیت رسانه در طرح مسائل زیست‌محیطی و نهادینه کردن قوانین زیست‌محیطی و در نتیجه، بسط حفاظت از محیط زیست در اذهان مردم مورد تحلیل نظری قرار گیرد.یافته‌ها: آموزش رسانه‌ای بیشتر به همراه تحقیق در مورد چگونگی یادگیری عموم دربارۀ موضوعات محیط زیستی و آنچه که افراد را در جهت رسیدن به راه حل تحریک می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس می‌توان گفت توجه به محیط زیست با ارائه راهکارهایی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور افزایش داشته است.بحث: این پژوهش نشان داد در صورتی که رسانه‌های جمعی به توسعه مسائل زیست‌محیطی توجه کنند، این مسئله موجب افزایش آگاهی عموم شده و نگرانی‌هایی را در بین آن‌ها به وجود می‌آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی‌بخشی، آموزش عمومی، رسانه‌های جمعی، فرهنگ، محیط زیست

عنوان انگلیسی The Role and Function of Mass Media on Environmental Issues
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Nowadays the environmental degradation has become one of the major issues of concern. Media coverage of environmental issues is the most important issue that each of mass society can attend while drawing attention to the environment. Media attentions to the environmental issues were raised for the first time in the United States of America’s media. Boom of the 60s decade was the beginning of a serious attention towards the environment in the media. Regarding paying attention to the environment, there is a significant increase in recent decades especially in some legislation which make it possible to pay more attention to environmental issues by the media in Iran. Media can shape people’s behavior and attitudes towards environment. The influence in which the media has on shaping people’s behavior is a fact and that is why media is important to improve and promote environmental protection. Method: The study was conducted in the form of a library based research and was an attempt ​​to utilize all relevant sources such as the media, environmental design and institutionalize environmental legislation. Its final aim is the expansion of environmental protection in the minds people and this aim was also investigated throughout this research. Findings: there is a need to study what the public think about environmental issues in order to have accurate media programs and media training which will guide citizens to respect environmental issues and pave the way for the principles the country already have for its environmental programs. Discussion: This study shows that the development of mass media and increase in its attention towards the environmental issues will lead to an increase in the public awareness and their concern about environmental issues. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب عبدی | zeinab abdi



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-221&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395519.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات