|
رفاهاجتماعی، جلد ۱۴، شماره ۵۳، صفحات ۱۳۱-۱۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی در بهبود سلامت روان معلمان مقطع ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
طرح مسئله: به دلیل اهمیت و نقش موثر هوش هیجانی-اجتماعی در سلامت روانی افراد، افزایش آن به عنوان یکی از اهداف مهم برنامههای آموزشی نظام آموزش و پرورش ضروری است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی در بهبود سلامت روان معلمان مقطع ابتدایی میپردازد.روش: پژوهش حاضر، مطالعهای تجربی است که به بررسی تأثیر آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی به معلمان بر بهبود سلامت روانی آنان پرداخته است. نمونهی آماری پژوهش 76 نفر آزمودنی معلم مقطع ابتدایی در دو گروه کنترل (22 زن و 20 مرد) و آزمایشی (20 زن و 14 مرد) و ابزارهای این پژوهش پرسش نامهی هوش هیجانی بار-اون و سلامت عمومی بودند. آزمودنیها در طی 10 هفته و 10 جلسه در حوزهی مهارتهای درون فردی و مهارتهای بین فردی، آموزش دیدند یافتهها: رابطهی مثبتی بین مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلمان و سلامت روانی آنان وجود دارد. یعنی با بهبود و رشد مهارتهای هیجانی اجتماعی معلمان، سلامت روانی آنان نیز بهبود مییابد..نتایج: در فرآیند آموزش، علاوه بر مهارتهای تخصصی و علمی و تسلط بر موضوعهای درسی و انتخاب روش تدریس مناسب و شور علمی معلم، مهارتهای بینفردی معلم (مهارتهای ارتباطی، همدلی،...) تعهد و انگیزش، سلامت روان و علاقمندی به یادگیرندگان هم اهمیت دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of social-emotional skills training to enhance general health in the teachers in Primary Schools |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Social Emotional Intelligence constitutes an important part of the mental health of teachers. Due to The importance of emotional intelligence in mental health, Actually increase Social Emotional skills should be consider as one of the important objectives of community training programs of the education system. Method &material: This research is a kind of experimental design in which, describes a program to enhance social and emotional skills and general health in teachers. The statistical sample comprised of 76 elementary teachers (grades 4 and 5) with at least 10 year teaching experience and bachelor degree who were randomly assigned into control (22 female, 20 male) and experimental (20 female, 14 male) groups. Bar-On social-emotional scale (adult version) and GHQ test for general health were used as the tools of research. During ten weeks and 10 sessions the experimental group participated in a set of social-emotional skills(inter personal – intrapersonal skills) training program. To analysis of the data, Independent t-Test, multivariate analysis of variance, and regression were used. Results: The results showed that training had significant effect in increasing social emotional skills and its components on teacher experimental group. Results also showed positive correlation between enhancement of Emotional skills and general health.Conclusion: To be most effective, mental or emotional health content and processes should be applied consistently across the curriculum and at all grade levels. An aspect of mental or emotional health is social-emotional intelligence. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
منصوره کریم زاده | mansoreh karimzadeh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-194&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395538.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|