|
رفاهاجتماعی، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۲۱۵-۲۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
انواع سرمایهها و نقش آنها در تبیین شادکامی دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه:روش:یافتهها:بحث: از بین انواع سرمایهها، سرمایۀ اجتماعی بیشترین نقش را در تبیین شادکامی دانشجویان داشت و در میان ابعاد سهگانۀ سرمایۀ اجتماعی، بُعد انسجام اجتماعی در قیاس با ابعاد دیگر آن تأثیر بیشتری بر شادکامی دانشجویان دارد. همچنین تأثیر سرمایۀ فرهنگی بر شادکامی بیشتر از سرمایۀ اقتصادی بود و سرمایۀ اقتصادی کمترین تأثیر را در تبیین واریانس شادکامی داشت. درمجموع، میتوان گفت برای افزایش شادکامی دانشجویان، مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی، مهمتر از مؤلفههای سرمایۀ اقتصادی قلمداد میشود. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که: 1. میانگین شادکامی دانشجویان دانشگاه تبریز در سطح متوسط به بالا قرار دارد؛ 2. بین ابعاد سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ فرهنگی و سرمایۀ اقتصادی با شادکامی دانشجویان همبستگی معنیدار و مستقیم وجود دارد؛ 3. براساس نتایج رگرسیون، متغیرهای مستقل وارد شده به مدل رگرسیونی (سرمایۀ اقتصادی، انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، سرمایۀ فرهنگی) 39 درصد از واریانس متغیر شادکامی دانشجویان را تبیین کرد. در تحقیق پیمایشی حاضر از بین تمام دانشجویان دانشگاه تبریز (24 هزار نفر) در تمامی مقاطع تحصیلی (1389-1390)378 نفر (با فرمول کوکران) به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. جهت سنجش شادی دانشجویان از پرسشنامۀ 29سؤالی آکسفورد استفاده شد و همبستگی آن با انواع سرمایه بررسی شد. امروزه شادمانی به یکی از شاخصهای توسعۀ جوامع تبدیل شده است. وقتی شادی در ارتباط با دانشجویان بهعنوان قشر پر جنبوجوش جامعه مطرح میشود، اهمیت آن دوچندان میشود. در پژوهش حاضر، میزان شادکامی دانشجویان دانشگاه تبریز و برخی از عوامل مؤثر بر آن بررسی شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Different Capitals The Missing Link In Explaining The Students Happiness |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Nowadays, happiness has had a considerable importance in a way that has become as one of indexes for improving the societies. when we study the relatioship between students, as the most active and agile class of society, it’s importance becomes twice. Therefore, in this research we try to study the amount of happpiness and the related factors among University of Tabriz students. Method: The methodology is survey and the population includes the whole students in Tabriz Univrsity in 1389-1390 who were 24000. We choose 378 students as sample hhrough Kookran Formula and stratified random sampling method. The data were analyzed through SPSS 17 software. Findings: The Findings of study show that social capital, econmical capital and cultural capitals have a direct and meaningful relatiuoship with student’s happiness. The results of regresssion also show that dependent variable, happiness, much more than the other variables has been affected by social trust. In addition , we can refer to social participation, social conformity and cultural capital which have the most affect in explaining the dependent variable. It should be mentioned that the variables entered to model could explain 39% of variance in dependent variable. Discussion: Based on our results we can say that among the types of Capitals, social capital has the greatest role in explaining the happiness of students and Among the three dimensions of social capital, social cohesion compared to the other dimensions, it has more impact on student happiness, also Impact on happiness than economic capital is cultural capital and Economic capital is less effective in explaining the variance in happiness. All we can say that To enhance the happiness of students, social and cultural capital dimands is an important component of economic capital dimands |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد عباس زاده | mohammad abbaszadeh
محمد باقر علیزاده اقدم | mohammad bagher alizadeh
کمال کوهی | kamal kohey
پروین علیپور | parvin alipoor
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-169&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395563.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|