رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۲۴۳-۲۹۸

عنوان فارسی الگوی مصرف در چرخۀ زندگی خانوارهای شهری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شناخت ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی و الگوی مصرف خانوارها در گروه‌های مختلف سِنی و درآمدی و هزینه‌ای، از ابزارهای مهم برای ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی هر کشور به شمار می‌رود. این مبحث همواره از موضوعات مهم اقتصادی در داده‌های خُرد و کلان است که رفتار اقتصادی خانوار را در دوران عمر بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کند. در این مقاله، الگوی مصرف خانوارهای شهری در طول سال‌های 1375 تا 1387 تحلیل و بررسی شد که هدف آن، شناسایی تغییر تدریجی توزیع هزینه‌ای برخی اقلام اصلی مصرفی خانوارهاست. روش: تحقیق حاضر تحلیل ‌توصیفی و اقتصادی براساس اطلاعات طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری در طول سال‌های 1375 تا 1387 است. علاوه بر تحلیل توصیفی روند تغییرات مصرف خانوارها، با استفاده از مدل دیتون (دیتون، 1997) الگوی مصرف چرخۀ زندگی هم‌گروه‌ها نیز برآورد شده است. در این روش، هزینۀ خانوارها به آثار گروه و سِن و سال تجزیه می‌شود؛ به گونه‌ای که امکان بررسی اجزای الگوی مصرف نسل‌ها در چرخۀ زندگی فراهم ‌شود. یافته‌ها: از مهم‌ترین یافته‌های این تحقیق، می‌توان به تغییر الگوی هزینۀ خانوارهای شهری در بخش‌های مختلف هزینه‌ای در طول سال‌های بررسی شده اشاره کرد؛ به گونه‌ای که در سال 1375، سهم هزینۀ غیرخوراک تقریباً 5/2 برابر هزینه‌های خوراک بوده؛ درحالی‌که در سال 1387، این سهم تقریباً به 4 برابر رسیده است. همچنین در طول سال‌های تحت بررسی، سهم هزینه‌های پوشاک و کفش کاهش چشمگیری داشته؛ درحالی‌که سهم هزینه‌های کالا و خدمات متفرقه افزایش چشمگیر و سهم هزینه‌های بهداشت، درمان، ارتباطات و انتقالات تقریباً روندی افزایشی داشته است. نتایج مدل‌بندی هزینۀ خانوارها نشان داد که الگوی منحنی متفاوتی از چرخۀ زندگی میان کالاهای مختلف مصرفی خانوارهای شهری وجود دارد؛ به گونه‌ای که الگوی هزینه‌های کالاهای بی‌دوام و بادوام و حمل‌ونقل با افزایش سِن سرپرست خانوار تا 55 سالگی افزایشی بوده و پس از آن، تقریباً ثابت است؛ درحالی‌که الگوی سِنی هزینۀ خدمات فرهنگی و تفریحات، غذای آماده، هتل و رستوران در خانوارهای ایرانی تقریباً قوزدار بوده است؛ یعنی حداکثر مقدار آن در 55 سالگی است. دربارۀ پوشاک و کفش نیز الگوی هزینه قوزدار و حداکثر مقدار در 45سالگی است. همچنین الگوی مصرف خانوارها، با سرپرستی زن و مرد نیز متفاوت است. بحث: نتایج نشان داد که قدرت خرید خانوارها در اوایل دوران زندگی کم است؛ لذا تهیۀ کالاهای بادوام و خدمات رفاهی و رسیدن به استانداردهای زندگی مشکل است؛ اما بعد از گذشت چندین سال کار در بخش‌های مختلف اقتصادی، با افزایش بهره‌وری افراد و خانوارها و درنتیجه، افزایش قدرت خرید آن‌ها، تهیۀ کالاها و خدمات رفاهی آسان شده و نیز دست‌یابی به سطح زندگی استاندارد و مطلوب فراهم شده است. از طرفی، هزینه‌های گروه‌ها یا نسل‌های جوان‌تر بیشتر از گروه‌ها و نسل‌های پیرتر است؛ حتی زمانی که در سِن مشابهی هستند. این مسئله می‌تواند به دلیل رشد سریع اقتصادی باشد که منجر به بهتر شدن درآمد و به تبع آن، افزایش هزینه‌های نسل جوان‌تر می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Knowledge of the socio-economic characteristics and the household life cycle expenditure profiles in different ages, incomes and expenditure groups is an important tool for evaluating policies and social and economic planning for each country. This topic has always been one of the most important economic issues at the level of micro and macro data to investigate and analyse the economic behavior of the households in lifetime. Therefore, in this article, the expenditure profile of urban households during 1996-2008 is investigated to identify the gradual change of expenditure distribution for some major consumer items of households. Method: The present research is a descriptive and economic analyse based on Urban Household Income and Expenditure Survey (HIES) data during 1996-2008 to investigate consumption profiles of these households and analyze the trend changes. In this paper, in addition to descriptive analysis of changes in consumption trends, a well-known technique developed in Deaton (Deaton, 1997) was used, we have estimated the life cycle expenditure profiles of cohorts. In this method, the household's expenditure is decomposed into cohort, age, and period effects in a way that enables the investigation of the components of the cohort life cycle profiles of consumption. Findings: One of the most important finding in this research is the change of life cycle profiles of expenditure of urban household during the years under investigation in 1996, the share of non-food commodities expenditures is approximately 2.5 times of food expenditures while in 2008, this share is almost reached to 4 times. Also through these years, the share on clothing and footwear dramatically decreased while expenditure share on miscellaneous goods and services dramatically increased and the expenditure share on medical care and health services, communication and transportation increased. The results of the modeling for household's expenditure indicated that there exist different life-cycle profile curves among various consumer goods for urban households in which the profile of nondurable, durable and transportation expenditures rises sharply until about age 55 and become flat after it while the profile expenditures of cultural services and entertainment, prepared foods, hotels and restaurants in Iranian households are hump shaped over the life cycle, peaking in age 55. The expenditures of clothing and footwear in Iranian households are hump shaped over the life cycle, peaking at age 45. Also the consumption profiles of households with men and women heads are different and the significance level for modeling is 0.05. Discussion: The results showed that the purchasing power of households is lower in early life time and thus preparing the durable goods, utilities and living standards are difficult to reach. But after several years of work and employment in various economic sectors, by increasing the productivity of individuals and households, and thus increasing their purchasing power, supplying the goods and utilities become easy and achieving the desired standard level of living is provided. On the other hand, costs of the younger cohorts are more than older cohorts (even at the same age) that this issue due to rapid economic growth can lead to better incomes and consequently higher cost of younger generation. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا رضایی قهرودی | zahra rezaei ghahroodi


ندا مصطفوی | neda mostafavi


سمانه افتخاری | samaneh eftekhari



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-140&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395586.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات