رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۲۶۹-۲۸۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر ابعاد کیفیت زندگی ایتام نوجوان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی (خودآگاهی، تصمیم‌گیری و حل مسئله، روش‌های مقابله با استرس، روابط بین فردی و کنترل خشم) بر ابعاد کیفیت زندگی ایتام نوجوان پسر و دختر بود. روش: پژوهش آزمایشی حاضر همراه با پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش را ایتام نوجوان ‌12 تا 18سالۀ تحت پوشش کمیتۀ امداد امام‌خمینی در شهر اصفهان تشکیل دادند. نمونه‌گیری، با مراجعه به لیست اسامی ایتام تحت پوشش این سازمان و به روش نمونه‌گیری تصادفی (60 نفر) انجام شد که به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل هر یک شامل 15 پسر و 15 دختر). ابزار پژوهش، شامل پرسش‌نامۀ کیفیت زندگی(WHOQOL-100) و پرسش‌نامۀ دموگرافیک بود. دوگروه آزمایش در پانزده جلسۀ دو ساعتی طی سه ماه و به صورت جداگانه تحت آموزش مهارت‌های زندگی (بستۀ آموزشی یونیسف) قرار گرفتند.آزمون تی وتحلیل هم پراکنش یک متغیره (ANCOVA)برای تجزیه وتحلیل یافته ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت‌های زندگی بر کیفیت زندگی ایتام مؤثر بوده است .همچنین تفاوت معنی‌داری بین دو جنس از لحاظ میزان اثربخشی برنامۀ آموزشی وجود ندارد. در مرحلۀ پس‌آزمون، آموزش مهارت‌های زندگی همۀ ابعاد کیفیت زندگی را جز بعد سلامت جسمی، افزایش داد. بحث: علاوه بر حمایت‌های سنتی و مادی رایج، لازم است برای حمایت کیفی از ایتام نوجوان، کیفیت زندگی آنان را با آموزش مهارت‌های زندگی افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ، ایتام نوجوان، کیفیت زندگی، مهارت زندگی.

عنوان انگلیسی The Effect of Life Skills Training on the Life Quality of Adolescent Orphans
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: the aim of this study is to determine the efficacy of life skill training (self conscious, making decisions and problem solving, stress coping strategies, interpersonal relationship, controlling anger) on life skill dimensions of adolescent orphans. Method: this study employed pre test-post test, experimental method, Using control group. Statistical population of the study consisted adolescent orphans aged 12-18, who were under supervisory of Imam Khomeini Relief Committee in Isfahan. Referring to the muster of population, A sample of 60 male and female were selected and then were assigned randomly into two experimental and control groups (each consisting of 15 males and 15 females). Experimental group received the UNICF life skill training (UNICF training Package) in15 sessions in a 3 month period in the training groups, (the training group for males and females performed separately). Descriptive statistics (Mean and Mancova) and inferential statistics were used to analyzing research findings. Findings: results of the study showed that life skills training had an effect on the quality of life of orphans. Discussion: in addition to traditional and financial aids for supporting the adolescent orphans, It seems necessary to increase their quality of life through life skill trainings. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد صادقی | mohammad sadeghi


احمد علی پور | ahmad alipour


احمد عابدی | ahmad abedi


نظام الدین قاسمی | nezamodin ghasmi



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-141&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395587.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات