|
رفاهاجتماعی، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۲۴۵-۲۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پژوهشهای پیشین اغلب، اثر آموزش مهارتهای زندگی بر متغیرهای روانشناختی را بررسی کردهاند و به اثر این آموزشها بر متغیرهای تحصیلی کمتر توجه کردهاند. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس سوم راهنمایی شهرستان پیرانشهر انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. از بین دانشآموزان کلاس سوم راهنمایی شهرستان پیرانشهر در سال تحصیلی 89-1388، 145 نفر شامل 77 پسر و 68 دختر، به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و در دو گروه شامل 74 نفر آزمایش و 71 نفر کنترل جایگزین شدند. پیش و پس از آموزش، هر دو گروه به پرسشنامۀ «انگیزش پیشرفت هرمنس» (1970) پاسخ دادند؛ سپس مداخلۀ آزمایشی یعنی ارائۀ آموزش مهارتهای زندگی، به گروه آزمایشی ارائه شد. معدل نمرات نوبت اول و دوم دانشآموزان بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل همپراکنش تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر معنادار داشته (01/0P<) و تأثیر این آموزشها بر دانشآموزان دختر و پسر یکسان است.بحث: با توجه به نقش و اهمیت مهارتهای زندگی، آموزش این مهارتها باید به یکی از مؤلفههای برنامۀ درسی در مدارس و در کل دورههای تحصیلی تبدیل شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی، مهارتهای زندگی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Life Skills Training (LST) on Achievement Motivation and Academic Achievement of Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Previous research studied the effect of Life Skills Training (LST) on psychological variables, and its effect on academic variables has been neglected. The purpose of this research is to study the effectiveness of Life Skills Training (LST) program on achievement motivation and academic achievement in the third grade high school students in Piranshar city. Method: The research method is experimental with pre-test, post-test and control group. The Population of research is comprised of all third grade high school students in Piranshar city (academic year 1388-89) and 145 of them (77 boys and 68 girls) were selected through cluster random sampling and were placed into two (74 experimental and 71 control) groups. The Hermans achievement motivation test (1970) was administered for all students before and after the training. The experimental group received the LST program as treatment. The averages of semester were used as academic achievement of students. Data were analyzed by descriptive statistics methods and covariance. Findings: The findings showed that the LST program have effect on achievement motivation and academic achievement of students (P< 0.001) and its effect on girl and boy was similar. Discussion: According to the role and necessity of Life Skills Training (LST), training of these skills must include in all educational levels as main component of curriculum of schools |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Academic Achievement, Achievement Motivation , Life Skills |
|
نویسندگان مقاله |
آذر پاکدامن ساوجی | azar pakdaman savoji
کامران گنجی | kamran ganji
محمود احمدزاده | mahmod ahmadzadeh
محمدعلی یزدان پناه | mohammadali h yazdanpana
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-78&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395616.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|