رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۲، شماره ۴۴، صفحات ۲۳-۴۲

عنوان فارسی رابطه سبک‏های هویت و مسئولیت‌پذیری با پیشرفت تحصیلی نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پیشرفت تحصیلی به عنوان یک تکلیف مهم برای نوجوانان تحت تأثیر عوامل متعدد فردی و اجتماعی قرار دارد. بر اساس نتایج پژوهش‌های پیشین، سبک‌های هویت و مسئولیت‌پذیری به عنوان سازه‌های روانشناختی دو دسته از این عوامل هستند که در دوره نوجوانی تأثیر مهمی بر رفتار فرد می‌گذارند. منظور از سبک‌های هویت ترکیب مهارت‌ها، جهان‌بینی و همانندسازی‌های دوران کودکی است که به صورت یک کل منسجم و منحصربه فرد درمی‌آید که برای نوجوانان احساس تداوم گذشته و جهت‌گیری برای آینده را فراهم می‌کند. منظور از مسئولیت‌پذیری نیز تعهد و مسئولیتی است که فرد نسبت به خودش (عقاید، ارزش‌ها، وظایف شغلی و خانواده)، دیگران و اجتماع دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک‌های هویت و مسئولیت‌پذیری با پیشرفت تحصیلی در نوجوانان دختر و پسر 15 تا 18 ساله شهر تهران است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‏آموزان دختر و پسر شاغل به تحصیل در مقاطع تحصیلی اول، دوم و سوم دبیرستان‌های دولتی منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 88- 1387 در رشته‌های علوم ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی می‌باشند (مجموع 4676 نفر). روش نمونه‌گیری این پژوهش خوشه‌ای چندمرحله‏ای بوده و در نهایت از هر گروه پسر و دختر در هر پایه تحصیلی 100 نفر به تصادف انتخاب شدند (مجموع 600 نفر). ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسش‌نامه سبک‏‌های هویت برزونوسکی ( ISI-6G )، مقیاس مسئولیت‏پذیری در پرسش‌نامه روانی کالیفرنیا ( CPI-R ) و معدل درسی دانش‏آموزان. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های این پژوهش در کل نمونه از چهار متغیر پیش‌بین یعنی سه خرده‌مقیاس سبک‌های هویت (اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم/ اجتنابی) و مسئولیت‌پذیری، فقط دو خرده‌مقیاس سبک هویت یعنی سبک اطلاعاتی و هنجاری و متغیر مسئولیت‌پذیری با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار داشته و خرده‌مقیاس دیگر سبک هویت یعنی سردرگم/ اجتنابی با پیشرفت تحصیلی رابطه نداشت. همچنین در گروه پسران هر سه این متغیر با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار داشتند اما در گروه دختران مسئولیت‌پذیری با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار نداشت. بحث: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین سبک‌های هویتی و مسئولیت‌پذیری با پیشرفت تحصیلی نوجوانان دبیرستانی رابطه وجود دارد و رابطه بین سبک‌های هویتی و مسئولیت‌پذیری با پیشرفت تحصیلی تابع جنس است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ، مسئولیت‌پذیری، سبک‌های هویتی، دوره نوجوانی

عنوان انگلیسی The Relationship between Identity Styles and Responsibility with Educational Achievement in High School Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Based on previous research findings, identity styles and responsibility have important influences on behavior in adolescences. Identity styles are a mix of skills, ideologies and childhood assimilations that make a coherent and integrated totality and provide continuity of past and a direction for future. Responsibility is a kind of commitment that a person accepts for his own values, believes, job and family. Thus, the main aim of this study is finding the relationship between identity styles and responsibility with educational achievement in 15-18 year-old adolescents in Tehran. Method: Descriptive method (correlation) has been used. Population has been all of the students of district 3 who studied at public high schools in Tehran. (4676 students). Six hundred students were selected by multi-stage cluster sampling. Students completed the Berzonsky Identity Styles Inventory and California Responsibility Questionnaire. Also, educational average of two semesters in years 2008 and 2009 were obtained from school files. Data was analyzed by stepwise regression. Findings: There was a significant relationship between informative identity styles, normative identity styles and responsibility with educational achievement but not with avoidance / diffusion identity style. Conclusion: Results of this study have shown that there is a relationship between identity styles and responsibility with education achievement and this relationship does not differ between the two sex.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نفیسه طباطبایی | nafiseh tabatabie


سید شهاب الدین طباطبایی | s shahabdin tabatabie


یزدان کاکایی | yazdan kakai


علیرضا محمدی آریا | alireza mohammadiaria



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395654.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات