|
رفاهاجتماعی، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۳۰۹-۳۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
فرهنگ قومی، سرمایه فرهنگی و صنعت گردشگری |
|
چکیده فارسی مقاله |
طرح مسأله: مقاله حاضر به تعریف سه مفهوم کلیدی فرهنگ قومی، سرمایه فرهنگی و گردشگری پرداخته، آنگاه کوشیده است تا با طرحِ کارپایه یا چارچوب مفهومیِ برآمده از ترکیب این سه مفهوم کلیدی، پیش فرض اصلی مقاله یعنی اهمیت فرهنگ قومی به عنوان بخشی از سرمایه فرهنگی هر جامعه را مورد بحث قرار دهد تاکید بر ارزش افزوده و ضریب فزاینده درآمد و اشتغال در بحث گردشگری نشاندهنده ارتباط عوامل اجتماعی ـ فرهنگی و متغیرهای اقتصادی است. روش: مقاله حاضر در چارچوب کلی روش اسنادی میگنجد و بر مرور مهمترین منابع در دسترس استوار است. مقاله کوشیده است تا ارتباط منطقی سه مفهوم کلیدی را از یکسو مورد بررسی قرار دهد و از سوی دیگر آنها را به شرایط خاص ایران ربط داده از جایگاه رفیع ایران در عرصه گردشگری سخن به میان آورد. نتایج: ایران از جمله کشور مستعد گردشگری در سطح جهان ارزیابی میشود. فولکلور یا فرهنگ قومی یکی از چند محور مهم برنامهریزی گردشگری در ایران به شمار میرود. ضروری است با توجیه فرهنگ قومی بهعنوان سرمایه فرهنگی، گردشگری در قالب یکی از مهمترین منابع درآمدزادی مغفول مانده کشور مورد توجه قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Folklore, Cultural Capital and Tourism Industry |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The present paper attempts at examining the relationships which exist between the article’s main concepts namely folklore, cultural capital and tourism. However, cultural capital originally was coined by French sociologist Pierre Bordure to include non-economic factors education in particular that may be responsible for poverty and other negative characteristics of the poor, the concept later on was expanded to cover attitudes, characters, and customs. As a result folklore of a society may also be regarded as a form of cultural capital. The article then deals with the importance of tourism especially due to globalization experienced by all cultures around the world. Today tourism is regarded as the most important source of national income. Both income and occupation multipliers embedded in tourism will serve as positive factors facilitating development. Finally the article Reviews however briefly the Iran’s case as a society that is very rich in various forms of tourism’s attractions which makes her desirable as a tourism destination. Method: The article is based on literature review. As result it may be regarded as an analytical and descriptive research, aiming to enhance the existing familiarity with tourism and a number of other important concepts. Results: In Iran, tourism industry is a neglected domain. Thus the most important objective of tourism industry is to emphasize the importance of such a domain as far as development is concerned. The other important objective is to enhance the general public’s knowledge concerning the role of tourism as far as income and job creation are involved. Despite the fact that the article is based on a review of literature a number of findings may be mentioned. First, tourism industry at the time of economic globalization and the coming of automated industries that create very limited number of jobs, may act as the most reliable source of job creation. Second, tourism when carefully and consciously planned is a nature friendly undertaking. Thus, third it may be regarded as a component of sustainable development. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی کروبی | mehdi karrobi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-338&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|