|
رفاهاجتماعی، جلد ۵، شماره ۲۰، صفحات ۲۳۵-۲۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
سبک زندگی و هویت اجتماعی جوانان |
|
چکیده فارسی مقاله |
طرح مسئله: شناسایی هویتهای اجتماعی تلاشی است برای تحلیل الگ وهای تکرارپذیر، کنشها و نگرشهای گروهی . هویت اجتماعی در جامعه شناسی بر تمایز میان جامعه سنتی و مدرن استوار است. در جوامع سنتی مبنای هویت اجتماعی افراد، ویژگیهای انتسابی آنهاست . اما جوامع مدرن در این باره عمدتاً دو پاسخ متفاوت که هر یک بر رویکردهای نظری جد اگانه ای مبتنی است و به لحاظ زمانی نیز تا حدی نسبت به هم تقدم و تأخر دارند، ارائه می دهد . رویکرد اول و قدیمی تر، به فعالیت مولد و جایگاه فرد در نظام تولید سازنده هویت اجتماعی توجه دارد و رویکرد دوم و جدیدتر، رفتارهای مصرفی فرد را مبنای شکل گیری هویت اجتماعی محسوب می کند . رویکرد اول مرتبط با مفهوم طبقه اجتماعی و رویکرد دوم در مفهوم سبک زندگی خلاصه می شود. روش: این مطالعه به روش دلفی بر جوانان 15 تا 29 سال طبقه متوسط شهری متمرکز بوده و همکاران پژوهش از بین اساتید دانشگاه انتخاب شده اند. یافته ها: پژوهش حاضر منجر به ارائه 3 شاخص پایه کلی از بین شاخصهای موجود گردید که به دلیل قابل تطبیق بودن با واحد تحلیل، تغییراتی در آنها ایجاد شد. نتایج: هدف کاربردی این مطالعه ارائه معیارهایی دال بر گروه بندیهای اجتماعی جدید بر مبنای سبک زندگی در دهه اخیر است که مرزهای هویت را ترسیم می کند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سبک زندگی، مدرنیته متأخر، مصرف، هویت اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
Lifestyle and Social Identity (The Emphasis on Youth) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The convergent orientation of recent Social theory is toward acknowledging the significance of realm of consumption and lifestyle practices instead of production and work in constituting Social identities. This shift in social base of identities can be justified in interrelated processes of modernity. The notion of Lifestyle and corresponding arguments and theories seekto offer a consistent interpretation of Social identity and cultural changes in the content of late modernity. We can conclude that in process of modernisation, particular forms of individualty have developed and have been focused upon and expressed through spheres of Social action - such as taste, manners and fashion which are conventionally taken to be the province of Lifestyle practices. These spheres of Social action have become increasingly important in describing Social Life as other forms of structural distinction have come to be seen less important. Method: These hypothesis are studied through Delphi Method, on the mid-youth in the age range of 15 to 29. Conclusion: The basic and general question of this study is to elevatete the possiblity of explaining Lifestyles simmilarities and differences of Lifestyles can be the measure of new Social grouping that is to determine borders of social differentiation or identity from a critical review of litrature. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Consumption, Late Modernity, Life Style, Social Identity |
|
نویسندگان مقاله |
الهام رحمت آبادی | elham rahmat abadi
حبیب آقابخشی | habib aghabakhshi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-310&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|