رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۹۱-۱۱۲

عنوان فارسی نقش برخی عوامل خانوادگی در خودپنداره خانوادگی دانش‌آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله طرح بحث: خودپنداره و ابعاد مختلف آن از بعُد نظری و پژوهشی در سال‌های اخیر مورد توجه محققان و نظریه‌پردازان بوده است. با این حال عوامل تأثیرگذار و شکل‌دهنده آن همچنان به طور کامل شناخته نشده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش اشتغال مادر، اختلافات خانوادگی، جدایی، تحصیلات والدین و تعداد فرزندان در خودپنداره خانوادگی دانش‌آموزان دبیرستانی است. روش: جامعه مورد مطالعه، دانش‌آموزان دبیرستان‌های دولتی سراسر کشور است که به‌صورت تصادفی 3935 نفر از آنها انتخاب شدند. یافته‌ها: تحلیل یافته‌ها نشان داد که اختلافات والدین، جنسیت، جدایی والدین، اشتغال مادر و تحصیل پدر همبستگی معنی‌داری با خودپنداره خانوادگی دانش‌آموزان دارد. بین تعداد فرزندان و تحصیل مادر با خودپنداره خانوادگی رابطه معنی‌دار مشاهده نشد. نتیجه: نتایج رگرسیون چند متغیری نشان داد که دو متغیر اختلافات والدین و تحصیلات والدین در پیش‌بینی خودپنداره خانوادگی دانش‌آموزان نقش بارزتری دارند و بیشترین تبیین مربوط به اختلافات والدین است. این نتیجه، مبین آن است که اختلافات خانوادگی خودپنداره را تحت تأثیر شدید قرارمی‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study on the Role of Family Factors on Students’ Family Self-Concept
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Although self-concept and its different dimensions have recently received scholars and researchers’ attention, factors affecting on this concept have not been yet recognized completely. This research aims to study the role of mothers’ employment, Parent’s disputes, separation, Parents’ education and the number of children of high school students on students’ family self-concept. Method: 3935 public school students were selected randomly from high schools across the country. Findings: The analysis of data revealed that the parents disputes, parent’s separation, mothers’ employment, fathers’ education, and gender have significant relationship with family self-concept. However, there was no significant relationship between the number of children and mothers’ education with self-concept. Result: The multi-variance regression revealed that the two variables of: parents disputes and parents’ education have more prominent role in predicting family self-concept. Parents’ disputes is the best predictor in this respect.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد کاوسیان | javad kavousian


پروین کدیور | parvin kadivar



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-247&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395982.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات