رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۱۴۱-۱۵۴

عنوان فارسی تعارض ارزشی بین والدین و فرزندان از دیدگاه دانش‌آموزان شهرستان آمل و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله طرح بحث: مطالعه تعارض ارزشی بین والدین ـ فرزندان جهت شناخت عوامل مرتبط با آن از اهمیت خاصی برخوردار است. وجود تعارض ارزشی بین والدین و فرزندان در جامعه ما به‌زعم محققان (یوسفی، 1382) اهمیت انجام چنین مطالعه‌ای را بیشتر نشان می‌دهد. از جمله اهداف تحقیق، شناخت نظام ارزش‌های دو نسل (پدران و فرزندان)، و تعیین شکاف ارزشی و علل و عوامل مرتبط با آن می‌باشد. روش تحقیق: در این تحقیق پیمایشی، برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه به عنوان ابزار تحقیق استفاده شده و پایایی سوالات آن نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی شهرستان آمل بودند که از میان آنها 240 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافته‌ها: این تحقیق نشان داد که که از نظر دانش‌آموزان، بین تشتّت ارزشیِ پرسیده‌شده بین دو نسل، گروه مرجع بودن پدران برای فرزندان، میزان فردگرایی فرزندان، سبک‌های تربیتی والدین (مستبدانه، مقتدرانه، سهل‌گیرانه)، بحران هویت فرزندان، تازگی پیام ارزشی از طرف پدران، وضوح در ارزش‌های پدران، با تعارض ارزشی بین پدران ـ فرزندان رابطه معنی‌داری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعارض ارزشی، دانش‌آموزان، والدین

عنوان انگلیسی Study of Factors Related to Value Conflict between Parents and Children in Amol
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research was conducted to investigate factors related to value conflict between parents and children (fathers and students in the fourth year of high school). Method: The method is survey research. The basic variables of this research are contradiction of norms, individualism, family contradiction with the reference group, value diversity and identity crisis, as independent variables, and value conflict as dependent variable. Samples of research are pre-university students in Amol. 240 students were chosen by simple random sampling. To analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics (Pearson correlation) were used. Findings: It was found that there are significant relationships between variables such as contradiction of norms, fathers as reference groups, family conflicts, individualism, educational styles, identity crisis, and value conflict.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Amol, Parent, Pre-University Student, Value Conflict

نویسندگان مقاله علیرضا کلدی | alireza kaldi


مرتضی جمشیدی | morteza jamshidi



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-250&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395985.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات