رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۲۰۵-۲۲۴

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای نگرش‌های ناکارآمد در دختران فراری و عادی
چکیده فارسی مقاله طرح بحث: هدف این پژوهش بررسی نگرش‌های ناکارآمد دختران فراری می‌باشد. روش تحقیق: طرح مورد استفاده در این پژوهش، روش علی ـ مقایسه‌ای است. آزمودنی‌ها نیز مشتمل بر 60 دختر فراری ساکن در مراکز بهزیستی استان تهران، و 60 دختر عادی هستند که به لحاظ سن، وضعیت تحصیلی و اقتصادی با دختران فراری هم‌تراز شده‌اند. هر دو گروه به صورت تصادفی انتخاب شده و به سؤالات آزمون نگرش‌های ناکارآمد وایزمن و بک پاسخ گفته‌اند. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که نگرش‌های ناکارآمد می‌تواند به‌عنوان یک عامل آسیب‌پذیری، احتمال خطر فرار را افزایش دهد. همچنین با در نظر گرفتن شکل‌گیری طرح‌واره‌های شناختی منفی در دوران کودکی (نظریه بک) رده سنی دختران فراری، تأثیری در میزان خطاهای شناختی آنان ندارد؛ ارتباط بین وضعیت اقتصادی و نگرش‌های ناکارآمد فقط در گروه دختران عادی، متأثر از وضعیت اقتصادی ضعیف می‌باشد و یافته‌ها بر ارتباط فرار با سطح سواد صحه می‌گذارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دختران فراری، فرار، نگرش‌های ناکارآمد

عنوان انگلیسی A Comparison of Dysfunctional Attitudes between the Runaway Girls and Normal Ones
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Considering the importance of Coping with stressor changes in life and the effect of Dysfunctional attitudes in using avoidance mechanism and passive coping (runaway) and forming schema in traumatic family situation and expressing them on critical period of adolescence , the purpose of this research is to study the effect of dysfunctional attitudes on runaway girls. Method: The design used in this research was the ex post facto. The subjects consisted of 60 runaway girls organized in shelters and 60 normal girls at Tehran night schools that in three domains (age, educational and economical status) were similar to them. Both groups were selected through stratified random sampling and responded to weissman and beck Dysfunctional Attitudes Scale (DAS). Findings: The results showed that the DAS score and scores of runaway girls in different lower scales were significantly higher than norma1. The results, also, showed that there was not a significant relationship between DAS score with age and economical status, but we found significant relationship between DAS and educational situation. Result: The results showed that, Dysfunctional Attitudes may serve as vulnerability factors that placed individuals at greater risk for runaway. Also considering the formatting cognitive schema in child period (beck theory) we can say that the age of runaway girls have no effect on their cognitive distortion. Also, the results showed relationship between running away and education level
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dysfunctional Attitudes, Runaway, Runaway Girls

نویسندگان مقاله مریم طهرانی زاده | maryam tehranizade


کاظم رسول زاده طباطبایی | kazem rasoolzade tabatabaei


پرویز آزادفلاح | parviz azad falah



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-253&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395988.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات