|
رفاهاجتماعی، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۱۶۹-۲۰۸
|
|
|
عنوان فارسی |
توسعه ناموزون آموزش عالی: بیکاری دانشآموختگان و مهاجرت |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقاله حاضر معضل بیکاری دانشآموختگان و مهاجرت نخبگان را با کاربرد نظریه توسعه ناموزون آموزش عالی تحت بحث و بررسی قرار میدهد. نظریهپردازان آموزش عالی در غرب توسعه آموزش عالی را با استفاده از مفهوم تودهای شدن آموزش عالی توضیح میدهند. افزایش مشارکت مردم در آموزش دانشگاهی بعد از جنگ جهانی دوم به گسترش کمّی آموزش عالی در غرب انجامید و با توجه به چرخشهای دهگانه تنوع کارکردها، تغییر نیمرخ اجتماعی جمعیتهای دانشجویی، آموزش حرفهای، تنش بین آموزش و پژوهش، همچنین تنوع منابع تأمین اعتبارات آموزش عالی، و پیدایش دیوانسالاری اثربخش در اداره دانشگاهها، یک شیوه پویا و جدید تولید دانش شکل گرفت که از حیث شاخصهای اجتماعی (جنسیتی، طبقاتی، جغرافیایی، سازمانی، بخشی و...) توزیع یافته بود. بدین ترتیب توسعه آموزش عالی و نظام تولید دانش در غرب از ویژگی توزیع متعادل اجتماعی برخوردار است. این مقاله با بررسی آمارهای آموزش عالی ایران نشان میدهد که در دو دهه اخیر آموزش عالی از حیث کمّی به طور شتابانی گسترش یافته است؛ در حالی که از حیث شاخصهای توزیع اجتماعی دارای وضعیت نامطلوبی است. الگوی ویژه توسعه آموزش عالی در ایران، با ابداع مفهوم «تودهای شدن متراکم آموزش عالی» بیان میشود و به عنوان یک الگوی ناموزون توضیح داده میشود. توسعه ناموزون نظام دانش به نوبه خود از الگوی ناموزون توسعه کشور تأثیر پذیرفته است. این مقاله علاوه بر توصیف ویژگیهای توسعه آموزش عالی و نظام دانش در ایران، تأثیر ویژگی عدم توزیع اجتماعی دانش را در ناتوانی بخشهای اقتصادی ـ اجتماعی (به منظور جذب سرمایههای انسانی)، تجزیه و تحلیل میکند. بخش پایانی این مقاله ضمن نتیجهگیری از مباحث نظری و بررسیهای آماری، برای رفع ناموزونیهای موجود، راهکارهایی را برای پیوند آموزش عالی با فرآیندهای توسعه اجتماعی ـ اقتصادی کشور پیشنهاد میکند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Uneven Development of Higher Education, Unemployment of Alummni and Elits Immigration |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Higher education western theorists, explain development of higher education with use of massification of higher education concept. Increasing of people participation in academic education after world war II have resulted to quantitative changes in knowledge production and transfer system. Therefore we encounter with an “even higher education development” at theses countries. In this paper we study the qualitative characteristics of our higher education system with conceptual reference to massification of higher education. Finding of this article show that development of higher education in Iran is not consistent with a pattern of socially distriduted higher education development. This fact explains the elits immigration. Final section of thkis article proposes some strategies for linking higher education with social-economical development of this country. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدامین قانعی راد | mohamad amin ghanei rad
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-208&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-396037.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|