رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۲۹۳-۳۱۸

عنوان فارسی رابطه نحوه نگرش به مدارس غیرانتفاعی با روی‌کردهای عدالت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله امروزه رفاه اجتماعی را مجموعه اقدامات و تدابیری معرفی می‌کنند که برای کاستن، تخفیف و یا از بین بردن مسائل و مشکلات ناشی از رشد اقتصادی و رشد ناهماهنگ در حوزه‌های تربیتی، بهداشتی و درمانی و... به کار می‌رود. بخش اعظمی از این گونه تلاش‌ها معطوف به حل مشکلاتی است که بر سر راه دست‌یابی به عدالت اجتماعی وجود دارد. عدالت اجتماعی بر اساس ادبیات تحقیق به دو حوزه عدالت رویه‌ای و عدالت توزیعی تقسیم می‌شود. معمولاً در چهارچوب این دو نوع عدالت، به ویژه عدالت توزیعی، ملاک‌هایی نظیر انصاف، برابری، نیاز و احیاناً فردگرایی اقتصادی به منظور داوری در خصوص عدالت اجتماعی به کار گرفته می‌شود. بر همین مبنا مدارس به عنوان رکن اصلی ارائه خدمات تعلیم و تربیتی مشمول اقدامات و تدابیر حوزه رفاه اجتماعی قرار می‌گیرند، که می‌توانند در ابعاد آموزشی، پرورشی، اجتماعی و اقتصادی نگرش‌ها را به مدارس غیرانتفاعی و هم‌چنین روی‌کردهای کنونی به عدالت اجتماعی متأثر سازند. در این مقاله براساس نمونه‌گیری مرحله‌ای، 1500 نفر از افراد جامعه (در سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها به صورت میدانی) نگرش‌های خود را ابعاد آموزشی، پرورشی، اجتماعی و اقتصادی مدارس غیرانتفاعی، و اقسام روی‌کردها به عدالت اجتماعی (فردگرایی اقتصادی، انصاف، برابری و نیاز) اعلام کرده‌اند. هدف اصلی پژوهش حاضر نیز تحلیل مسیر نگرش‌ها در باب مدارس غیرانتفاعی (به عنوان متغیر پیش‌بین) در چهار بعد یادشده و روی‌کردها به عدالت اجتماعی (به عنوان متغیر ملاک) در بین افراد جامعه، بوده است. ضرایب مسیر و نمودارهای مسیر که حاصل تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده بود، نشان داد که صرفاً در بعد نگرش اجتماعی به مدارس غیرانتفاعی، با روی‌کرد برابری به عدالت اجتماعی، هم‌چنین نگرش اجتماعی به مدارس غیرانتفاعی و روی‌کرد برابری و نیاز (به طور مشترک)، رابطه معکوس معنادار وجود دارد. هم‌چنین این تحلیل مسیر نشان داد که نگرش‌های آموزشی، پرورشی و اقتصادی درخصوص مدارس غیرانتفاعی با روی‌کرد برابری و برابری و نیاز (به صورت مشترک) به عدالت اجتماعی، به طور غیرمستقیم، و از طریق نگرش اجتماعی به مدارس غیرانتفاعی تبیین‌شدنی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روی‌کرد، عدالت اجتماعی، مدارس غیرانتفاعی، نگرش

عنوان انگلیسی The Relationship Between Attitudes Toward Private Schools and Social Justice Approaches
چکیده انگلیسی مقاله Social welfare is a series of produces and actions that weaken and diminish the problems which are arise from uncoordinated economic development in health, education and remedial fields. Most of these efforts focus on the difficulties for obtaining extended social justice. Based on the social justice literature, this phenomenon is divided in space to distributive and procedural justice. Usually in this framework, particularly in distributive justice area, criteria such as equity, equality, need and somehow economic individualism are applied to judge about social justice. From this point of view, schools and educational systems, are the based pillars of delivering the educational services which is included in social welfare domains. In addition, schools and educational systems (i,e public and private schools) are able to affect people's attitudes toward training, educational, social and economical domains in private schools and current approaches to social justice. In this essay, on the basis of multi-stages sampling, one thousand and five hundreds people of avenues and allies were selected in the form of a field study, and they were asked to say their attitudes toward private schools and social justice approaches. The main purpose of this research also was the path analysis of attitudes toward private schools (in training, educational, social and economical demains as the predictive variables) with social justice approaches (including equity, equality, need and economic individualism as the criterion variables). Path coefficients and path graphs which attained from the collected data analysis, showed that only the social attitudes toward private schools have a reversed relationship with equality, equality and need (in common) approaches to social justice. Also path analysis showed that training, educational and economical attitudes toward private school have indirect. Relationship with eqyality and equality with need (in common) approaches in social justice. That is, the relationship between three above attitudinal domains with equality and equality with need (in common) approaches are indirectly accounted for through social attitudes toward private schools
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Approach, Attitude, Private school, Social Justice

نویسندگان مقاله محسن گل پرور | mohsen golparvar


حمیدرضا عریضی | hamidreza oreizi



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-212&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-396041.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات