رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۱۴۵-۱۶۶

عنوان فارسی روی‌کردهای عدالت اجتماعی در بین معلمان شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله شکاف فزاینده بین مفهوم عدالت اجتماعی به عنوان یک مفهوم مجرد و واقعیت‌های فقدان عدالت در زندگی در چهار روی‌کرد به عدالت اجتماعی ظاهر می‌شود. جهت‌گیری اخلاق کار به زندگی اجتماعی، نشان‌دهنده دیدگاه تناسب است که از طریق دو دیدگاه فردگرائی اقتصادی و انصاف بیان می‌شود. دیدگاه برابری‌خواهی شامل روی‌کردهای دیگر یعنی انصاف و نیاز است. تناسب نشان‌دهنده تمایل به پاداش دادن به افرادی در جامعه است که در پیش‌رفت جامعه سهم دارند. و دریغ داشتن این پاداش از افرادی است که مساعدتی به پیش‌رفت جامعه ندارند. برابری‌خواهی نشان‌دهنده دست‌رسی برابر به خدمات اساسی و رفتار یک‌سان با همه افراد جامعه و توزیع مجدد ثروت است. در این مقاله بحث درباره روی‌کردهای مختلف و رابطه آن‌ها با جهت‌گیری اجتماعی، انگیزش پیش‌رفت و عدالت توزیعی و ارزش‌ها در بین 150 معلم دبیرستانی در اصفهان نشان‌دهنده الگوی معنی‌داری از روابط است. اعتبار تمیزی چهار مقیاس عدالت اجتماعی را می‌توان با توجه به همبستگی‌های متوسط بین ارزش‌ها و دیدگاه‌های تناسب در عدالت اجتماعی یعنی فردگرایی اقتصادی و انصاف و یا دیدگاه‌های برابری‌خواهی شامل برابری و نیاز مشاهده کرد. اعتبار هم‌زمان از طریق همبستگی معنی‌دار بین مقیاس‌های تناسب با انگیزش پیش‌رفت و نیز همبستگی معنی‌دار بین مقیاس‌های برابری و عدالت توزیعی و جهت‌گیری اجتماعی تأیید می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصفهان، عدالت اجتماعی، معلم

عنوان انگلیسی Social Justice Approaches in Teachers in Isfahan City
چکیده انگلیسی مقاله The growing recognition of the gap between social Justice as an abstraction and injustice as a tact of life emerged in four approaches to social Justice. The work ethic orientation toward social life suggested proportionality view via described two approaches, economic Individualism and equity, while Egalitarianism view include other approaches, equality and Need. Proportionality appear to represent a sentiment toward rewarding individual contribution to society and withholding benefits to individuals who do not contribute. Egalitarianism appears to represent equal access to basic sevices. Equal treatment of all members of society, and the redistribution of wealth. In this article discussion of different approaches and their relation to social orientation, Achievement motivation, procedural Justice and values among 150 high school teachers in Isfahan indicates meaningful pattern of relation. Discriminate validity of four scale of social justice can be observed by noting the moderately correlations between values and proportionality views (economic individualism and equity) or egalitarianism views (equality and needs). Convergent validity was confirmed by meaningful correlation between proportion ti on ality scale and achievement motivation, Also between egalitarianism scale and procedural justice and social orientation
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Isfahan, Social Justice, Teachers

نویسندگان مقاله حمیدرضا عریضی | hamid reza oreizi



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-459&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-396060.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات