رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۲۶۷-۲۹۱

عنوان فارسی تحلیل محتوای دیوارنویسی‌های کلاس‌های درس دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده فارسی مقاله بشر از دیرباز برای بیان آرزوها، خواسته‌ها، دیدگاه‌ها، تبلیغات، ناکامی‌ها و به‌طور کلی به جا گذاشتن اثری از خود (یادگاری‌ها) مطالبی را بر دیوارها درج کرده تا دیگران را به خواندن و شنیدن حرف‌های خود برانگیزد؛ گرچه ممکن بود در این راه صدمات و خساراتی را به اموال عمومی و ابنیه ملی و تاریخی وارد آورد. امروز آسیب‌شناسان اجتماعی از دیوارنویسی به عنوان نوعی مسئله اجتماعی یاد می‌کنند چرا که علاوه بر تخریب اموال عمومی گاهی موجب تشویش و هراس عمومی نیز می‌شود. مقاله حاضر به منظور بررسی و شناسایی مطالب درج شده بر دیوار کلاس‌های دانشگاه شهید باهنر کرمان تدوین شده است. از آن‌جا که هدف اصلی پژوهش تحلیل محتوای نوشته‌های روی دیوارها بوده، سعی شده این مطالب در قالب مفاهیمی چون زندگی، عشق، ارتباط بین دو جنس (زن و مرد)، ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی، مسائل آموزشی دانشگاه به‌خصوص رابطه استاد و دانشجو و ... بررسی شود. مطالعه اعداد، ارقام، تاریخ‌ها، تصاویر، اشکال و ریشه زبانی اسامی از اهداف دیگر این پژوهش است که محقق جهت دست‌یابی به آن همت گمارده است. روش تحقیق این مقاله مشاهده غیرمستقیم است بدین معنی که مطالب موجود بر روی دیوارها (شامل 2047 مطلب) پس از مشاهده، بر روی فیش‌هایی منتقل گشته، سپس با بهره‌گیری از تکنیک تحلیل محتوا، بر حسب موضوع طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل شده‌اند. یافته‌ها نشان داد که بیش‌ترین مطالب و مفاهیم اجتماعی، اشکال و تصاویر، اسامی، مطالب لاتین، تاریخ‌ها و اعداد در دانشکده فنی و مهندسی مشاهده شده و کم‌ترین آن در دانشکده پزشکی موجود می‌باشد. همچنین از بین تمامی مفاهیم ادبی و اجتماعی «عشق» بیش‌ترین فراوانی را در هر سه دانشکده به خود اختصاص داده است. به لحاظ فراوانی، پس از عشق، رابطه بین دو جنس، مسائل آموزشی (مانند امتحان، تقلب و انتقاد از استاد و...)، زندگی و امید به آن و تأکید بر هنجارهای قومی و اجتماعی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه، دیوارنویسی، کرمان، وندالیسم

عنوان انگلیسی A Sociological Survey of Comments Written on University's Classroom Walls
چکیده انگلیسی مقاله From early times in the past, mankind has left some written statement on the walls to demonstrate his desires, wills, view points, advertisement, or lack of success. Although wall writing could cause irreparable harm to public property, national and historical places, human being has made others read and pay attention to his words. Nowadays social pathologists consider wall writing a social problem which destroys public property and sometime causes public stress, fear, and irritation. The present study aims at studying the written materials on the class walls of Shahid Bahonar university of Kerman. Since the main objective of this study has been the analysis and interpretation of wall writing. The researchers tried to study the subjects from the point of view of love, life, sexual relationship, social values, and educational issues at the university specifically the relationship between professors and student. Moreover, the researchers tried to investigate the numbers, digits dates, drawings, and language of wall writings. The research method is observation, that is, wall writing (2047) were directly observed, recorded on note cards, classified based on their Subject, and finally analysed using data analysis method. The findings of the study showed that the most number of wall writings were observed in Engineering Faculty; however, the fewest wall writings were found in medical school. Furthermore, among the various social and literal concepts, love has ranked the first in all three faculties. Sexual relationship, educational issues (exams, cheating, criticizing professors), hope, life, and appreciation of social and ethnic groups have ranked next alternatively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anomy, Comments, Classroom Walls, Written

نویسندگان مقاله سوده مقصودی | soudeh maghsoodi


زهرا بنی فاطمه | zahra banifateme



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-464&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-396065.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات