|
طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۹-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه عملکرد روانی کلامی در کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف اختلال نامیدن مدتهاست در کودکان دارای ناتوانی یادگیری مورد توجه محققان است. یکی از جنبههای مطالعه مهارت نامیدن که در این جمعیت کمتر مورد بررسی قرار گرفته، عملکرد روانی کلامی است. مطالعه حاضر در نظر دارد ضمن مقایسه عملکرد روانی کلامی در کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار، تاثیر ویژگیهای دموگرافیک را بر عملکرد روانی کلامی مورد مطالعه قرار دهد. مواد و روشها مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی بود؛ آزمودنیها متشکل از دو گروه آزمایش شامل 30 کودک دارای ناتوانی یادگیری (15 مذکر و 15 مونث؛ با میانگین سنی 20 /1±90/8 سال) با تشخیص روانپزشک و گروه کنترل شامل 30 کودک بهنجار (15 مذکر و 15 مونث؛ با میانگین سنی 39/1±71/8 سال) بودند که از نظر سن، جنس و پایه تحصیلی با گروه کنترل همگن شده بودند. عملکرد روانی کلامی در قالب دو تکلیف روانی معنایی و روانی واجی بهصورت انفرادی بررسی شد. یافتهها میانگین امتیاز عملکردهای روانی معنایی و روانی واجی گروه آزمایش به صورت معنادار پایینتر از گروه کنترل بود (001/0>p)؛ مشابه یافته فوق در ارتباط با میانگین تعداد انتقالها و اندازه خوشه بهدست آمد (001/0>p). تفاوت میانگین امتیاز عملکردهای روانی معنایی و واجی بین سنین مختلف در هر دو گروه معنادار بود (05/0>p)؛ اما در هر دو گروه، تفاوت آماری معناداری در میانگین امتیاز عملکردهای روانی بین دو جنس مشاهده نشد (05/0 |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Verbal Fluency between Children with Learning Disabilities and Typically Developed Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: Naming disorder has largely been noted in Learning Disabilities (LD) by researchers. One of the aspects of naming which has been less considered in LD is verbal fluency. The current study aimed to explore verbal fluency among children with LD, to compare it with a control group, and to investigate the effect of demographic characteristics on it. Materials and Method: A cross-sectional study was conducted in which 30 children with LD (15 male and 15 female, aged: 8.90±1.20) diagnosed by psychiatrists and 30 age-, gender-, and grade-matched controls (15 male and 15 female, aged: 8.71±1.39). Each participant was individually asked to complete a verbal fluency task comprising of semantic and phonemic fluency. Results: The results revealed that the mean scores of semantic and phonemic fluency were significantly lower in the experimental group as compared to those of the control group (p< 0.001), and similar findings were found related to clustering and switching (p< 0.001). There was a significant difference in semantic and phonemic fluency between ages across both groups, as well (p< 0.05); however, no significant difference was observed in semantic and phonemic fluency scores between males and females in the two groups (p>0.05). Conclusion: Thecurrent study demonstrated a general weakness of children with learning disability in verbal fluency. Improvement of verbal fluency with development in both groups can highlight the increasing role of reading experiments on the naming skill although gender did not show to have any effect. Considering the importance of naming and lexical skills in literacy, the present study showed the necessity for further and detailed study of verbal fluency in children with learning disabilities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیده مریم خدامی | seyyedeh maryam 1 lecturer, department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سیده زهره موسوی | seyedeh zohreh msc in speech therapy. department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ریحانه جعفری | msc in speech therapy. department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
هوشنگ دادگر | phd student in speech therapy. department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سامان معروفی زاده | department of epidemiology and reproductive health, reproductive epidemiology research center, royan institute for reproductive biomedicine, academic center for education, culture and research, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100423_5e1de2ff2bf59ccdd0800b82be34912f.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-399702.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|