|
طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر تمرین دستکاری بر دستبرتری کودکان با اختلالهای طیف اتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
اختلالهای طیف اتیسم، اختلالهای شناختی و عصبی-رفتاری بوده و شامل سه ویژگی اصلی اختلال در اجتماعی شدن، اختلال در ارتباطات کلامی و غیرکلامی و الگوهای محدود و تکراری رفتار میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرین دستکاری بر دستبرتری دانشآموزان با اختلالهای طیف اتیسم انجام شد. مواد و روشها روش پژوهشی تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همهی دانشآموزان 7 تا 14 ساله با اختلالهای طیف اتیسم شهر شیراز در سال تحصیلی 94-93 بود؛ پس از مشخص شدن مدرسه توسط اداره آموزش و پرورش، از کلیه دانشآموزان 7 تا 14 سالهی این مدرسه پیشآزمون گرفته شد، سپس 20 نفر (5 دختر و 15 پسر) از این افراد که دارای ملاک پژوهش بودند، بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش مداخله تمرینات دستکاری را در 24 جلسه دریافت کردند درحالیکه گروه کنترل فقط فعالیتهای رایج در مدرسه را انجام میدادند. در پایان برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. از پرسشنامه دستبرتری ادینبورگ برای سنجش دستبرتری استفاده شد. یافتهها تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین دستبرتری در گروه آزمایش بهطور معناداری افزایش یافته است (05/0P≤). نتیجهگیری یافتهها نشان داد که تمرینات دستکاری دستبرتری دانشآموزان با اختلالهای طیف اتیسم را بهبود میبخشد. بنابراین پیشنهاد میشود با طراحی روشهای مناسب و اجرای تمرینات دستکاری جهت بهبود دستبرتری دانشآموزان مبتلا به اختلالهای طیف اتیسم اقدام شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تمرین دستکاری، دستبرتری، کودکان، اختلالهای طیف اتیسم، |
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Manipulation Training on Handedness in Children with Autism Spectrum Disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Autism spectrum disorders are cognitive and neurobehavioral disorders where have three main features: socialization disorders, impairment of verbal and nonverbal communications, and restricted and repetitive patterns of behavior. The purpose of the present study was to investigate the impact of manipulation training on handedness in children with autism spectrum disorders. Materials and Methods: The present study was an experimental investigation using a pretest-posttest design and a control group. The statistical population of the research included all 7 to 14 -year-old students with autism spectrum disorders in Shiraz in the academic year 2014-2015. After selection of the school by the exceptive education office, the pretest was administered to all students in this school who were 7 to 14 years old. A total of 20 students (5 girls and 15 boys) who met the research criterion were then chosen as participants and were randomly divided into either the experimental group or the control group. The experimental group received manipulation training over 24 sessions, while the control group only performed common activities in the school. At the end of the treatment, post-test was administered to both groups. To assess handedness, the Edinburgh handedness inventory scale was used. Results: Covariance analysis indicated that there was a significant increase in the mean scores for handedness in the experimental group (p ≤ 0.05). Conclusion: Our findings indicated that manipulation training improved handedness in children with autism spectrum disorders. Therefore, it is suggested that the design and implementation of appropriate manipulation trainings be used in improving handedness in students with autism spectrum disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زینب زینالی | msc in motor behavior. shiraz university, shiraz, iran. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
قربان همتی علمدارلو | hemmati alamdarlou department of physical education, shiraz university, shiraz, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
فاطمه پسند | department of physical education, shiraz university, shiraz, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100431_a572dfbb8ea59f2cb56b8eba2c9c0dce.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-399707.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|