|
طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۵۳-۱۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه نتایج آزمون یادگیری شنیداری-کلامی ری (نسخه فارسی) در زنان و مردان پیش از سالمندی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف حافظه شنیداری–کلامی، توانایی دریافت تحریکات کلامی، پردازش و ذخیره آنها و در نهایت یادآوری موضوعات شنیده شده است و بدون آن زبان معنی و مفهومی نخواهد داشت. یکی از روشهای رایج برای بررسی حافظه شنیداری-کلامی، استفاده از آزمونهای رفتاری عصب روانشناختی است، به این منظور تاکنون آزمونهای بسیاری معرفی شدهاند که آزمون یادگیری شنیداری-کلامی ری یکی از پرکاربردترین آنها است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر جنسیت بر نتایج نسخه فارسی آزمون انجام شده است. مواد و روش ها در بررسی حاضر 120 نفر (60 زن و 60 مرد) در دو دهه سنی چهارم و ششم با استفاده نسخه فارسی آزمون یادگیری شنیداری-کلامی ری مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافته ها تفاوت معنادار امتیاز زنان نسبت به مردان در مراحل یادآوری کلی 045/0P= ، با مداخله (007/0P= ) و با تاخیر (002/0P=) مشاهده شده است. نتیجه گیری امتیاز زنان در همه مراحل مورد بررسی و در هر دو دهه سنی بالاتر از مردان بوده است که این موضوع علاوه بر تائید برتری زنان در کاربرد حافظه شنیداری-کلامی، لزوم استفاده از دادههای نرمال مجزا در دو جنس را نشان میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حافظه شنیداری-کلامی، آزمون یادگیری شنیداری-کلامی ری، جنسیت، |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Rey Auditory Verbal Learning Test Results (Persian version) in Men and Women before Elderly |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aims: Auditory memory is the ability to receive process, store, and finally recall verbal information. Auditory-Verbal memory plays an important role in human life. One of the common methods to investigate auditory-verbal memory is using the behavioral neuropsychological tests. Therefore, many tests have been introduced. Rey Auditory Verbal Learning Test is one of the most common tests in this area. The present study aimed to investigate the effect of gender on the results obtained from the Persian version of the test. Materials and methods: In the current study, 120 patients (60 female and 60 male) in their fourth and sixth decades were investigated using the Persian version of the Rey Auditory Verbal Learning Test. Results: Significantly higher scores were observed in women than in men in the total recall (P = 0.045), with the intervention (P = 0.007), and delayed (P = 0.002) phases. Conclusion: Higher scores were observed in women comparing the both age groups. The results confirm the superiority of women in the application of auditory-verbal memory and indicate the importance of using separate data for each sex. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی محمدزاده | department of audiology, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
آزاده برنا | student research committee. msc in audiology. department of audiology, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مژده صفوی | safavi naeini department of audiology, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علیرضا اکبرزاده باغبان | akbaradeh baghban professor of biostatistics, faculty of rehabilitation sciences, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100437_47d3146833d1ea01218a20e4826cecdb.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-399717.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|