|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۶، شماره ۱۰۱، صفحات ۷۴-۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه:با توجه به اینکه افراد معتاد هوش هیجانی پایینتری نسبت به جامعه دارند، هدف این مطالعه تعیین اثر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی آنها میباشد. هدف: تعیین تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون. مواد و روشها: این مطالعه به صورت شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد انجام شد. 60 مرد از افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون مرکز آموزشی درمانی شفا رشت انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نیمی از شرکت کنندگان در برنامه آموزشی مؤلفههای هوش هیجانی که توسط دستیار روانپزشکی برگزار میشد شرکت کردند. برای بقیه شرکت کنندگان مداخلهای صورت نگرفت. برنامه آموزشی شامل 8 جلسه 90 دقیقهای بود که طی 8 هفته ارائه شد. متغیر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد مذکور با گروه شاهد مقایسه گردید. برای سنجش متغیرهای مذکور به ترتیب از پرسشنامه Bar- on و SF-36 استفاده شد. دادههای حاصله با استفاده از آزمونهای کای دو، student t و t مزدوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و آماره کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد. نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان در گروه مداخله و شاهد به ترتیب5/6 ± 1/33 و 3/6 ± 3/36 سال بود (05/0 P>). برنامه آموزشی مؤلفههای هوش هیجانی توانست به طور معنیداری نمره هوش هیجانی و نمره کیفیت زندگی افراد گروه مداخله را نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه شاهد بهبود دهد( به ترتیب 0001/0 P< و 0001/0 P<). همچنین 3 ماه بعد از مداخله آموزشی نمره هوش هیجانی و کیفیت زندگی در گروه مورد نسبت به قبل از مداخله بالاتر بود(به ترتیب 0001/0 P< و 0001/0 P< ). نتیجهگیری: اگر چه مطالعه مذکور نشان دهنده تاثیر آموزش بر روی ارتقای هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون میباشد، ولی با توجه به مذکر بودن شرکت کنندگان، نتایج حاصله را باید با احتیاط تفسیر کرده و مطالعات بیشتری توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعتیاد،متادون،هوش هیجانی،کیفیت زندگی |
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Education on Emotional Intelligence and Quality of Life of the Patients Undergoing Methadone Maintenance Therapy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: With respect to low emotional intelligence in opiate addicts rather than general population, we conducted this study to determine the effect of education on their emotional intelligence and quality of life. Objective: To Determent the Impact of Education on Emotional Intelligence and Quality of Life of the Patients Undergoing Methadone Maintenance Therapy Materials and Methods: This study was performed as a pre-test post-test quasi-experimental study with control group. Sixty men with methadone maintenance therapy were selected from center of addiction of Shafa Hospital, Rasht. Thirty drug abusers randomly participated in educationalsessionswhich were held by a psychiatry resident. The training program consists of eight 90-minute sessions that were presented during the 8 weeks. Emotional Intelligence and quality of life of these individuals were compared with the control group. To measure these variables, we used Bar- on and SF-36 questionnaire, respectively. The resulting data were analyzed with using chi-square, student t and paired t tests. A significant statistic less than 0.05 were considered significant. Result: The mean age of participants in intervention and control groups were 33.1±6.5 and 36.3±6.3 years (P>0.05). Educational intervention were significantly improved emotional intelligence of participants and their quality of life compared totheir scores inpre-intervention (P< 0.0001 and P< 0.0001, respectively). Also 3 months after intervention, intervention group had greater emotional intelligence and quality of life scores rather than pre-intervention and control group (P< 0.0001 and P< 0.0001, respectively). Conclusion: This study showed impact of education on the improvement of emotional intelligence and quality of life of the patients with methadone maintenance therapy. However, all participants were male and the results of this study were interpreted cautiously. We recommend further studies about this issue. Conflict of interest: none declared. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Addiction,Methadone, Emotional Intelligence, Quality Of Life |
|
نویسندگان مقاله |
ربابه سلیمانی | r soleimani kavosh cognitive behaviour sciences and addiction research center, psychiatry department, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran. مرکز تحقیقات علوم رفتاری شناختی و اعتیاد کاوش، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم رفتاری
الهه مرادخانی | e morad khani kavosh cognitive behaviour sciences and addiction research center, psychiatry department, guilan university of medical sciences, rasht, iran. مرکز تحقیقات علوم رفتاری شناختی و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم رفتاری
حسن فرهی | h farahi . psychiatry department, school of medicine, c, rasht, iran. گروه روانپزشکی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-62&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/10/article-10-407294.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|