Journal of Research and Health، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۹۰۸-۹۱۴

عنوان فارسی تاثیر آموزش برعملکرد پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی در دانش‌آموزان ابتدایی شهر همدان
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: یکی از بهترین و باصرفه‌ترین روش در کاهش وقوع آسیب‌های ترافیکی بکارگیری راهکارها و برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش برعملکرد پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی در دانش‌آموزان ابتدایی شهر همدان می‌باشد. مواد و روشها: این مطالعه مداخله‌ای نیمه‌تجربی در سال 92-1391بر روی 100 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی شهر همدان انجام گرفت. 2مدرسه گروه مداخله و 2مدرسه گروه کنترل بوده و نمونه‌ها به صورت تصادفی انتخاب شدند. دانش‌آموزان گروه مداخله در چهار جلسه آموزشی شرکت کردند.ارزشیابی قبل و دوماه پس از مداخله از طریق چک-لیست مشاهده رفتار عبور از خیابان و تکمیل پرسشنامه‌ای مشتمل بر سوالات اطلاعات دموگرافیک، آگاهی، سازه‌های مدل اعتقاد‌بهداشتی و عملکرد در خصوص پیشگیری از آسیب‌های ترافیکی بود انجام شد. یافته ها: قبل از مداخله آموزشی در دو گروه از نظر آگاهی، عملکرد و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی به غیر از آیتم-های شغل پدر و تحصیلات پدر، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. بعد از مداخله بین میانگین نمره آگاهی (001/0p< ) عملکرد پیشگیری از آسیب (001/0p< ) و رفتار عبور از خیابان (001/0p< )در دو گروه تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Using health belief model on preventive behaviors related to road traffic injuries among primary school students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract One of the suitable and beneficial methods in promoting behaviors of road traffic injury prevention could be the application of educational programs. Therefore, the aim of this study was to determine the effect of health belief model on preventive behaviors related to road traffic injuries among primary school students. 100 participants was randomly selected among fourth- and fifth-grade primary school students. The participants were divided into the control and intervention groups. The intervention group participated in educational program, while the control group did not receive any education. Data were collected before and two months after the intervention using a check list for recording the observation of students' behavior when crossing a simulated street at school, and also a self-administered questionnaire. The questionnaire consisted of items on demographic information, knowledge, structures of Health belief model, and performance of students in relation to road traffic injury prevention. The results of this study showed that there was no significant difference between two groups in demographic characteristics, except for father's employment and education level. The knowledge of students increased after the intervention. Also, the scores on self-reported and observed performances between two groups had a significant difference after the intervention. According to the results of this study, it can be concluded that planning an educational intervention based on health belief model could promote knowledge and performance of students in relation to road traffic injury prevention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Education, Injury, Traffic, Student

نویسندگان مقاله فروزان رضاپور شاه کلایی | forouzan rezapur shahkolai


ماریا ابراهیمی خواه | maria ebrahimikhah


سیدمحمد مهدی هزاوه یی | seyed mohammad mahdi hazavehei


عباس مقیم بیگی | abbas moghimbeigi



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-408914.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظام سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات