Journal of Research and Health، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۹۱۵-۹۲۰

عنوان فارسی اثربخشی راهبردهای مقابله با استرس بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به شیوع ناتوانی های یادگیری در میان دانش آموزان و وجود مشکلات سازگاری در بین آنها، هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی راهبردهای مقابله با استرس بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود. مواد و روش ها: طرح پژوهشی حاضر، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. 34 نفر از دانش آموزان پسر دارای ناتوانی یادگیری در مراکز ناتوانی یادگیری استان ایلام با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها سینگ ( 1993) بود. اعضاء گروه آزمایش در 9 جلسه یک ونیم ساعته تحت آموزش راهبردهای مقابله با استرس قرار گرفتند و برای مقایسه میانگین نمرات از آزمون کوواریانس استفاده شد یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنا داری وجود دارد. آموزش راهبردهای مقابله با استرس باعث افزایش سازگاری اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می شود. همچنین نتایج نشان داد این آموزش باعث افزایش سازگاری عاطفی و تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش شده است. بحث ونتیجه گیری: به دلیل اثربخشی راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری می توان از این روش به عنوان یک نوع برنامه درمانی تکمیلی در مدارس و مراکز ناتوانی یادگیری در راستای بهبود مشکلات سازگاری این دانش آموزان استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of coping with stress training on the social adjustment of students with learning disability
چکیده انگلیسی مقاله Learning disability includes wide range of educational problems which treating these problems need child's social, emotional and behavior treatment. As prevalence of learning disabilities among children and their difficulties, the purpose of this study was to investigate the effect of coping with stress training on social adjustment of students with learning disabilities. The statistical population consists of all boy student with learning disabilities in learning disabilities center, in which 34 students were selected by convenience sampling. The social adjustment questionnaire was used. The experimental group had coping strategies training in 9 sessions for 90 minutes every week. Covariance analysis was used to compare the scores. The results showed that there was significant difference in pretest and posttest of experimental group. The findings also indicated that coping strategies training increased social adjustment, affective and educational adjustments of experimental group in comparison of control group. Appropriate strategies can be used for dealing with stress in students with learning disabilities. Coping training can be used as supplemental program in schools and centers of learning disabilities to improve the adjustment problems of these students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Coping Skills, Learning Disabilities, Social Adjustment

نویسندگان مقاله سیف ال خدادادی | saifolah khodadadi


نرگس ادیب سرشکی | narges adibsereshki


گیتا موللی | guita movallali


عنایت ال بخشی | anayatollah bakhshi



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1179-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-408915.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات