|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی چهارچوب آگاهی بخشی عمومی برای رویارویی با بحران (مورد زلزله شهر تهران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
پیش زمینه و هدف: این پژوهش به دنبال تدوین استراتژی مناسب برای آگاهی بخشی عمومی بحران، جهت آماده سازی شهروندان برای رویارویی با زلزله است. آمادگی برای رویارویی با بحرانی مثل زلزله نیازمند آگاهی دادن به عموم جامعه است و طراحی کارزار(کمپین)های آگاهی بخشی یکی از استراتژی های موثر برای دستیابی به این هدف است. برای طراحی کارزار آگاهی بخشی عمومی در این پژوهش از چهارچوب [1]ACME استفاده شده است که مخاطب، کانال، پیام و ارزیابی بخشهای اصلی مدل را تشکیل میدهند. این چهارچوب جایگاه این چهار جزء و همچنین روابط و اتصالات بین اصول مختلف را روشن میکند. روش:برای مشخص کردن جزئیات این چهارچوب روش دلفی به کار گرفته شد. بر این اساس روش دلفی با حضور خبرگانی از حوزه های مرتبط انجام شد و پاسخگویان در دو دور به سوالات پرسشنامه طراحی شده پاسخ دادند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد شش گروه کودکان، دانش آموزان، دانشجویان، افراد شاغل، زنان خانه دار و سالمندان تقسیم بندی مناسبی برای بخش بندی مخاطبان جهت آگاهی بخشی عمومی زلزله هستند. نتیجه گیری: برای این شش گروه از مخاطبان نیز مسیرها، قالبهای پیام و شیوه های ارزیابی شناسایی شد. در نهایت با بهره گیری از چهارچوب ACME با اجماع خبرگان مدل نهایی برای طراحی یک کارزار آگهیبخشی برای زلزله تهران بدست آمده است. [1] Audience, Channel, Message and Evaluation |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Designing Public Awareness Framework to deal with crisis (Case Study: Tehran Earthquake) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objective: The present research seeks to develop appropriate strategies for public awareness on the crisis in order to prepare citizens to cope with the earthquake. Preparedness to face a crisis, like earthquake, needs to increase public awareness. One of the most effective strategies to achieve this goal is to design awareness campaigns. To do so, ACME framework is used in the present study, which includes Audience, Channel, Message and Evaluation as main parts of the model. This framework specifies the position of the four components, and the relationships and connections between the various principles. Method: The Delphi method was used to determine the details of the framework. Accordingly, this method was implemented with the participation of experts from related fields and respondents who provided answers to the designed questionnaire in two rounds. Findings: the research results have shown that children, school students, university students, employed persons, housewives and elderly people are appropriate subgroups for dividing the audience in raising earthquake public awareness. Results: the routes, message formats and methods of evaluation were also identified for the six groups of audience. Finally, the final model has been obtained to design Public Awareness Campaign for the earthquake in Tehran with the help of experts in the field. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زینب مولایی | zeinab mowlaei پردیس البرز ، دانشگاه تهران، کرج، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمدسعید تسلیمی | mohammad s taslimi دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد حقیقی | mohammad haghighi دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-188-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|