روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۷۸-۹۳

عنوان فارسی ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف هدف از این مطالعه، ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود. مواد و روش ها روش پژوهش حاضر، از نوع هم‌بستگی بود و جامعه پژوهش آن را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 94ـ1393 تشکیل می‌دادند. مقیاس تهیه‌شده این مطالعه، در دو مرحله مقدماتی و نهایی اجرا شد: در مرحله اجرای مقدماتی، ابتدا ابزار روی صد نفر از دانشجویان با روش نمونه‌گیری دردسترس اجرا شد. سپس در مرحله اجرای نهایی، ابزار روی چهارصد نفر از دانشجویان اجرا شد که با روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای برحسب جنسیت و رشته تحصیلی انتخاب شده بودند. داده‌ها، به کمک نسخه بیستم نرم‌افزار آماری SPSS و با روش تحلیل عاملی تحلیل شد. روایی مقیاس، ازطریق شیوه‌های داوری متخصصان و روایی هم‌گرا و واگرا و تحلیل عاملی و همچنین پایایی مقیاس، با کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به‌دست آمد. یافته ها یافته‌ها نشان داد که تحلیل عاملی، تنها از یک عامل حمایت می‌کند. درنهایت، چهل عبارت انتخاب شد که روی هرعبارت حداقل بار عاملی، 3/0 داشت. روایی هم‌گرا و واگرای ابزار، ازطریق مطالعه هم‌بستگی با آزمون‌های اضطراب حالت و صفت اشپیل‌برگر و عزت‌نفس کوپر اسمیت بررسی شد. میزان هم‌بستگی بین عزت‌نفس و اضطراب از پژوهش، 63/0- و میزان هم‌بستگی بین اضطراب حالت و صفت اشپیل‌برگر و اضطراب از پژوهش، 65/0 مشاهده شد. پایایی مقیاس ازطریق آلفای کرونباخ، 87/0 و از روش بازآزمایی با یک هفته فاصله از اجرای مقدماتی، 76/0 مشاهده شد. نتیجه گیری نتایج نشان داد که مقیاس اضطراب از پژوهش، از روایی و پایایی درخورتوجهی برخوردار است و می‌تواند در بخش تحقیقاتی و مشاوره‌ای به‌کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب از پژوهش، دانشجو، اعتباریابی

عنوان انگلیسی Construction and Validation of a Scale of Research Anxiety for Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives The aim of this study was to design and validate a scale of research anxiety for students at the Ferdowsi University of Mashhad. Methods The correlation method was used in this study. The population consisted of MA students at the Ferdowsi University of Mashhad in the academic year 2014-15. The prepared scales were analyzed in two stages: preliminary and final stages. In the preliminary stage, the scale was implemented on 100 students selected via convenient sampling, and in the final stage, the tool was implemented on 400 students selected via quota sampling method based on gender and field of study. Data were analyzed using SPSS software. Results The results showed that the factor analysis using varimax rotation supported only one factor, and 40 items were selected on each phrase for at least 0.3 loadings. The validity of the scale was obtained with the help of the judgment of experts, convergent-divergent validity, and factor analysis. Scale converging-diverging validity done of correlation with the Spielberger State-Trait anxiety (STAI) and Cooper Smith self-esteem. The results showed negative relation (- 63.0) between self-esteem and research anxiety and a strong positive correlation (0.650) between Spielberger State-Trait Anxiety and research anxiety. Scale reliability was 0.87 via Cronbach's alpha and 0.76 via re-test after seven days. Conclusion The results showed that research anxiety scale has acceptable reliability and validity and can be used for a variety of applications.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research anxiety, Student, Validation

نویسندگان مقاله فاطمه غلامی بورنگ | fatemeh gholami booreng
department of education, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

بهروز مهرام | behrooz mahram
department of education, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

حسین کارشکی | hossein kareshki
, department of education, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2314-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-421800.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات