روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۹۴-۱۰۷

عنوان فارسی ویژگیهای روانسنجی در مقیاس انعطاف ناپذیری روانشناختی تصویر بدنی
چکیده فارسی مقاله اهداف هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی در مقیاس انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدنی (BIPIS)، بر دانشجویان در هر دو جنس بود. مواد و روش ها جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینای همدان در سال تحصیلی 95-1394 بودند که براساس نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، تعداد 329 نفر انتخاب شدند. به‌منظور بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس مذکور، ابتدا مقیاس انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدنی (BIPIS) با شیوه ترجمه معکوس، ترجمه شد. درنهایت برای بررسی شاخص‌های روان‌سنجی آن، این مقیاس همراه‌با مقیاس فراشناخت بدشکلی بدنی و پرسش‌نامه انعطاف‌پذیری تصویر ذهنی از بدن اجرا شد. داده‌های گردآوری‌شده، با استفاده از این ابزارها تجزیه‌وتحلیل شد: نسخه 22 نرم‌افزار SPSS، نسخه 8/8 نرم‌افزار لیزرل، آلفای کرونباخ، روایی ملاکی، هم‌بستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی. یافته ها تحلیل داده‌های گردآوری‌شده، نشان داد که این مقیاس ازنظر پایایی در کل و در هر دو جنس، ضرایب آلفای 90/0 تا 93/0 دارد. همچنین، روایی همزمان آن با خُرده‌مقیاس‌های فراشناخت بدشکلی بدنی و انعطاف‌پذیری تصویر ذهنی از بدن، به‌ترتیب راهبردهای کنترل فراشناختی 71/0، عینیت‌بخشیدن به افکار 62/0، باورهای مثبت و منفی فراشناختی 75/0، رفتارهای ایمنی 69/0 و پرسش‌نامه انعطاف‌پذیری تصویر ذهنی از بدن (BI-AAQ)، 58/0- به‌دست آمد که در سطح 01/0>P معنادار بود. افزون‌براین نتایج تحلیل عاملی تأییدی، از ساختار تک‌عاملی پرسش‌نامه حمایت کرد. نتیجه گیری مقیاس انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدنی (BIPIS)، ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی در دانشجویان ایرانی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of Body Image Psychological Inflexibility Scale
چکیده انگلیسی مقاله Objectives The aim of present study was to examine the psychometric properties of the Iranian version of the Body Image Psychological Inflexibility Scale (BIPIS) in students of both genders. Methods The study sample consisted of Bu-Ali-Sina University students enrolled during the academic year 2016. A total of 329 students were selected based on multistage cluster sampling. To study the psychometric characteristics of the BIPIS, it was first translated with the help of the double-translation technique and then administered along with the Body Dysmorphic Meta-Cognitive Questionnaire and Body Image-Acceptance and Action questionnaire. The collected data was analyzed, and thereafter, its reliability, validity and confirmatory factor analysis were calculated. Results Analysis of the collected data showed that the scale has a reliability of 0.90 to 0.93 alpha coefficients in general and both genders. In addition, the concurrent validity of both genders with the sub-scales of Body Dysmorphic Meta-Cognitive Questionnaire and Body Image-Acceptance and Action Questionnaire was 0.71, 0.62, 0.75, 0.69 and -0.58 for Meta-Cognitive strategies, thought- action fusion, Meta-Cognitive negative and positive beliefs, safety behaviors, and body image-acceptance and action questionnaire respectively. Which in the P< 0.01 level was significant. Moreover, the results of the confirmatory factor analysis supported the factor structure of the questionnaire. Conclusion The BIPIS favors psychometric properties among Iranian students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهراب امیری | sohrab amiri
department of psychology, faculty of literature and humanities, urmia university, urmia, iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

ابوالقاسم یعقوبی | abolghasem yaghoubi
department of psychology, faculty of economics and social sciences, bu-ali sina university, hamadan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2017-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-421801.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات