|
مجله سالمندی ایران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر تمرینهای آمادگی جسمانی و تمرین ذهنی و تمرین ذهنآگاهی بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف سالمندان در معرض اختلالاتی در حفظ تعادل هستند که منجر به افتادن و آسیبدیدگی آنها میشود. مطالعه حاضر تأثیر تمرینهای آمادگی جسمانی، تمرین ذهنی و تمرین ذهنآگاهی را بر بهبود تعادل ایستا و پویا در زنان سالمند بررسی کرده است. مواد و روش ها شرکتکنندگان شامل 60 زن 60 تا 75 سال بودند که به صورت تصادفی در چهار گروه (سه گروه تجربی تمرین ذهنی، ذهنآگاهی، آمادگی جسمانی و یک گروه کنترل) (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. برای اندازهگیری تعادل پویا و ایستا از آزمونهای تعادل بِرگ و شارپند رومبرگ استفاده شد. گروههای تجربی به مدت هشت هفته (هفتهای سه جلسه 75 دقیقهای) در تمرینهای آمادگی جسمانی و تمرین ذهنی و ذهنآگاهی شرکت کردند. سپس پسآزمون و پس از گذشت هشت هفته، آزمون پیگیری گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس برای اندازههای مکرر و تحلیل واریانس یکطرفه در سطح معنیداری 0/05 استفاده شد. یافته ها در پسآزمون نمرههای تعادل (ایستا و پویا) بین گروههای تمرین ذهنآگاهی و تمرین ذهنی اختلاف معنیداری وجود نداشت (P>0/05)، ولی تأثیر تمرینها در گروه تمرین ذهنآگاهی و گروه تمرین ذهنی در مقایسه با گروههای تمرین آمادگی جسمانی و کنترل، مثبت و معنیدار بود (P< 0/001). همچنین تأثیر تمرینهای گروه آمادگی جسمانی نیز نسبت به گروه کنترل مثبت و معنیدار بود (P< 0/001). در آزمون پیگیری نمرههای تعادل (ایستا و پویا) بین گروههای تمرین ذهنآگاهی و تمرین ذهنی اختلاف معنیداری وجود نداشت (P>0/05). همچنین بین گروههای تمرین آمادگی جسمانی و کنترل نیز اختلاف معنیداری وجود نداشت (P>0/05). تأثیر تمرینها در گروه تمرین ذهنآگاهی و گروه تمرین ذهنی در مقایسه با گروههای تمرین آمادگی جسمانی و کنترل، مثبت و معنیدار بود (P< 0/001). نتیجه گیری نتایج نشان داد تمرینهای آمادگی جسمانی، تمرین ذهنآگاهی و تمرین ذهنی در بهبود تعادل (ایستا و پویا) زنان سالمند مؤثر است. با این حال همراهی تمرینهای شناختی (تمرین ذهنی و تمرین ذهنآگاهی) با تمرینهای حرکتی (تمرینهای آمادگی جسمانی) موجب ایجاد تأثیر ماندگار میشود. بنابراین توصیه میشود از تمرینهای آمادگی جسمانی به همراه تمرینهای شناختی در بهبود تعادل (ایستا و پویا) سالمندان استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Physical Fitness Exercise, Mental Exercise and Mindfulness Exercise on Static and Dynamic Balance in Elderly Women |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives Elderly are exposed to balance dysfunction. This research aims at investigating the effect of physical exercises, mindfulness and mental training on static and dynamic balance in elderly women. Methods & Materials The participants included 60 women in the age group of 60-75 years who were categorized into four groups randomly (three experimental groups "mindfulness, mental training, and physical exercises" and a control group, with 15 members in each group. To measure dynamic and static balance, Berg Balance Scale and Sharpened Romberg test were used. Experimental groups took part in physical exercise and mental training and mindfulness training sessions for eight weeks. Each week had three sessions, and each session was of 75 minutes. Then the post-test was performed, and eight weeks after the post-test, a follow-up test was conducted. For data analyses, the variance for repeated measures and ANOVA test were used at 0.05 significant level. Results In the post-test balance scores (static and dynamic), there was no significant difference between mindfulness training and mental training groups (P< 0.001). But the effects of mindfulness and mental training as compared to physical exercise and control groups were positive and significant (P< 0.001). Besides, the effects of training in the physical exercise group were positive and significant compared to control group (P< 0.001). In the follow-up test balance scores (static and dynamic), there was no significant difference between mindfulness training and mental training groups (P>0.05). Also, there was no significant difference between physical exercise and control groups. However, in comparison to physical exercise and control groups, the effects of mindfulness training and mental training were found to be positive and significant (P< 0.001). Conclusion The study showed that physical exercises, mindfulness and mental training have a significant effect on the improvement of static and dynamic balance in elderly women, though the association of cognitive practices (mindfulness and mental training) with motor training (physical exercises) could cause a lasting impact. So, it is recommended to use physical exercises with cognitive training to improve static and dynamic balance in elderly people. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
لطیفه قاسم پور | latifeh ghasempour department of motor behavior and sport managment, faculty of sport science, urmia university, urmia, iran. ارومیه، دانشگاه ارومیه، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
فاطمه سادات حسینی | fateme sadat hoseini urmia university دانشگاه ارومیه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
مهران سلیمانی | mehran soleymani shahidmadaniazarbaijan university. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
مالک احمدی | malek ahmadi azad university دانشگاه آزاد اسلامی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1793-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
طب فیزیکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|