طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۴۶-۵۸

عنوان فارسی تاثیر استفاده از بالشتک های بادی، بر حرکات کلیشه ای کودکان مبتلا به اختلال با اتیسم به روش ABA
چکیده فارسی مقاله مقدمه واهداف اختلال اتیستیک در سال­های اولیه کودکی به شکل تخریب کیفی در تعامل اجتماعی و الگوهای تکراری و کلیشه­ای در رفتار و علایق و فعالیت­ها ظهور می­کند. برخی محققین دلیل الگوهای کلیشه­ای در رفتار این کودکان را نوعی نارسایی حسی در برابر محرکات حسی در نظر می­گیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از بالشتک­های بادی لاستیکی"O" شکل جهت نشستن (که نوعی استراتژی پردازش حسی می­باشد) در حرکات کلیشه­ای کودکان اتیسم 4 تا 14سال است. مواد و روش­ها مطالعه حاضر با طرح تک موردی به روش ABA، در مرکز توانبخشی زیر 14سال خورشید، روی 4 کودک، در طی پنج هفته متوالی انجام شد و با استفاده از روش فیلمبرداری، نوع و تعداد دفعات تکرار حرکات کلیشه­ای، قبل، حین و بعد از استفاده از بالشتک با مشاهده فیلم­های ضبط شده بررسی شد. یافته­ها یافته­های پژوهش حاضر نشان داده است استفاده از این بالشتک­ها در زمانی­که کودک روی بالشتک بادی نشسته (فاز B)، باعث کاهش حرکات کلیشه­ای و افزایش همکاری کودک با مربی شده است و بعد از برداشتن این بالشتک (فاز A) تعداد حرکات کلیشه­ای مشابه قبل از استفاده از بالشتک (فاز A) شده است، اما در یک شرکت­کننده نتیجه دقیقا عکس سایر شرکت­کنندگان بود. نتیجه­ گیری بر اساس نتایج مطالعه حاضر، استفاده از این بالشتک­ها می­تواند حرکات کلیشه­ای را در کودک اتیسم، در زمانی­که کودک روی بالشتک بادی نشسته است، کاهش دهد و بعد از برداشتن آن و نشستن روی صندلی معمولی، میزان حرکات کلیشه­ای تقریبا به حالت قبل از استفاده از بالشتک­ها شود که البته با کنترل عوامل خارجی تاثیرگذار بر میزان حرکات کلیشه­ای، نیاز به بررسی بیشتر در این زمینه می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال اتیستیک، بالشتک بادی لاستیکی “o” شکل، حرکات کلیشه ای،

عنوان انگلیسی Effect of O Sit Cushion on Stereotypic Movements in Children with Autism using ABA Method
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Autistic disorder appears in early childhood in the form of degradation in the quality of social interaction and repetitive and stereotypic patterns of behavior, interests, and activities. Some researchers have stated that the stereotypic behavior in these children is due to, some sensory insufficiencies against sensory stimuli. The purpose of the present study was investigating the effect of using "O" shaped air cushions, as a sensory processing strategy, on stereotypic movements in 4 to 14 year old children with autism. Materials and Methods: The current study was performed using a single subject design (ABA) on four children in Khorshid Rehabilitation Centre for under fourteen year old children, during 5 consecutive weeks. The type and frequency of each stereotypic movements were examined by watching video tape before, during, and after using this cushion. Results: The findings showed that the use of this cushion, when the child was sitting on therapy cushion (during phase B), reduced stereotypic movements and increased cooperation with the teacher. After removing the cushion (during phase A), the stereotypic movements became almost similar to those before using this cushion (during phase A). Yet, in one child the result was precisely vice versa. Conclusion: Based on the results of the present study, using therapy cushion can reduce the stereotypic movements in a child with autism. The stereotypic movements of the child were almost similar when they were compared between the time the child was sitting on this cushion and after removing it and sitting on typical chair. Yet, this finding needs further investigation by controling external factors influencing stereotypic movement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله autistic disorder, Air cushion, stereotypic movements

نویسندگان مقاله زهرا پاشازاده آذری | pashazadeh azari
دانشجوی دکترای کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

نوید میرزا خانی |
مربی گروه کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پژشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سیمین اسدی |
دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان. دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مینو کلانتری |
استادیار، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سید مهدی طباطبایی | seyed mehdi
کارشناسی ارشد آمار زیستی، مربی گروه علوم پایه. دانشکده علوم توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مهدی رصافیانی |
دانشیار گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100294_85c2112115e264e503a7b0b25aab69c0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-426188.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات