طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۲۲-۱۳۰

عنوان فارسی رشد مهارت های درخواست غیرکلامی در کودکان ۹ تا ۳۰ ماهه فارسی زبان با رشد طبیعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف در سال اول زندگی ابزارهای غیرکلامی با کارکردهای ارتباطی هدفمند شکل می­گیرد. به تدریج با رشد مهارت­های زبانی، کودکان از ابزارهای کلامی به تنهایی یا همراه با جسچرها استفاده می­کنند. هدف مطالعه حاضر بررسی رشد مهارت­های درخواست غیرکلامی در کودکان 9 تا 30 ماهه فارسی زبان با رشد طبیعی بود. مواد و روش­ها در مطالعه مقطعی حاضر 61 کودک (40 دختر و 21 پسر) در سنین 9، 12، 15، 18، 24 و 30 ماهه با آزمون ارتباط اجتماعی اولیه ارزیابی شدند. محاسبه میانگین و انحراف معیار نمرات و آزمون­های کولموگروف-اسمیرنوف و کروسکال-والیس برای مقایسه نمرات کودکان در گروه­های سنی مورد استفاده قرار گرفتند. یافته­ ها تحلیل داده­ها نشان داد که تفاوت میانگین رتبه­ای نمرات بین گروه­های سنی معنادار بوده است (03/0p=). میانگین نمرات کودکان بر اساس گروه­های سنی از 9 تا 30 ماهگی 16/12، 76/18، 24، 76/20، 24 و 04/24 بوده است. نتیجه­ گیری در 9 ماهگی با شروع ارتباط هدفمند، کودکان از ابزارهای غیرکلامی برای درخواست کردن استفاده کردند. علاوه بر این به تدریج در سال دوم با رشد زبان، ابزارهای کلامی نیز به صورت همراه یا جایگزین ابزارهای غیرکلامی مورد استفاده قرار گرفتند. تفاوت­هایی در استفاده از انواع ابزارهای غیرکلامی وابسته به سن و تفاوت­های فردی مشاهده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development of Nonverbal Request Skills in Persian Typically Developing 9-to-30-Month Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction and goals: Nonverbal means are acquired in the first year of life together with intentional communication functions. Gradually, as linguistic skills develop, children use verbal means alone or along with gestures. The goal of the present study was examining the development of nonverbal request skills in Persian typically developing 9-to-30-month children. Materials and Method: In the present cross-sectional study, 61 children (40 girls and 21 boys) were examined using Early Social Communication Scales (ESCS) at the age of 9, 12, 15, 18, 24, and 30 months. The mean scores and standard deviation, Kolmogorov–Smirnov test, and Kruskal-Wallis test were used for data analysis. Results: Data analysis showed that there was a significant difference between mean ranks of groups (p=0.03). The mean scores of children were 12.16, 18.76, 24, 20.76, 24, and 24.04, according to age groups. Conclusion: As intentional communication begins at 9 month, children used nonverbal means for requesting. In the second year, because of developing of language, verbal means were used in substitute or concomitant with nonverbal means. Differences were observed in the use of a variety of nonverbal means due to age and individual differences between children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عطیه قزوینی |
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فریبا یادگاری |
دکترای تخصصی گفتاردرمانی، استادیار گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سید مجید رفیعی | seyed majid
دکترای علوم اعصاب شناختی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

افسانه یوسفی |
روانشناس بالینی کلینیک روانشناسی رائین

فهیمه ملکی |
روانشناس بالینی مرکز روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100303_3a639e61f5dbc4ded0c9b826fc5a9757.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-426194.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات