|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۵۸-۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان آمادگی برای رویارویی با زمین لرزه در مدارس متوسطه دخترانه استان ایلام (دهلران و مورموری) سال تحصیلی ۹۵-۹۴ |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان آمادگی برای مقابله با زمینلرزه در مدارس متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام در دو منطقه (دهلران و مورموری) است. روش: روش تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) بود. در این پژوهش، از پرسشنامه، مصاحبه و چک لیست استفاده شد. در پژوهش کمی، از دو پرسشنامه، که یکی محقق ساخت بود، استفاده شد. پایایی آنها با آلفای کرونباخ در پرسشنامه فرامرزی نیا و همکاران (1393)، 80/0 و پایایی پرسشنامه محقق ساخته دانش آموزان، مدیران و معلمان به ترتیب، 80/0 و 90/0 محاسبه شد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، معلمان و دانش آموزان مشغول به کار و تحصیل در سال 95-94 در مدارس متوسطه دخترانه ایلام (دهلران و مورموری) انتخاب شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 291 نفر از دانشآموزان و 91 نفر از معلمان انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی، از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و در قسمت آمار استنباطی برای آزمون سؤالات، از روشهای (آزمون نسبت و آزمون تی تک نمونه) استفاده شد. بخش کیفی پژوهش، روش نمونه گیری در مصاحبه به صورت تمام شمار انتخاب شد، که از هر 8 مدیر مدرسه مصاحبه به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دانش آموزان، مدیران و معلمان دارای آمادگی به نسبت مطلوب برای رویارویی با زمین لرزه هستند؛ اما، این آمادگی کافی نبوده و نیاز به تقویت دو بعد مهارتی و آگاهی در دانش آموزان و معلمان وجود دارد. در زمینه بعد فیزیکی (استحکام و ایمنی ساختمان) مدارس دارای وضعیت نامطلوبی است. نتیجه گیری: با توجه به زلزله خیز بودن مناطق، برای ارتقای دو بعد (آگاهی و مهارت) نیاز به برگزاری مانورهای هدفمند، مستمر و کاربردی است. همچنین در زمینه بعد فیزیکی نیاز به مقاومسازی مدارس است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بحران، مدیریت بحران، آمادگی، زمینلرزه، مدارس متوسطه |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the level of Preparation to encounter the Earth quake in Females’ Secondary Schools of Ilam province, (Dehloran and Moormoori) in (2015-2016) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The main goal of the present study is to investigate the level of preparation to deal with earthquake in secondary schools of education department of Ilam province in two regions of Dehloran and Moormoori . Method: Research methodology was mixed (quantitative and qualitative) method. Questionnaire, interview, and check list have been used as the research tools. In this study, in the quantity section, two questionnaires were used which one of them was a researcher-made questionnaire. Thereliability of the questionnaires was obtained at the level of 0.8 using Cronbach's alpha according to Faramarzinia et el., (2014) questionnaire and the researcher- made questionnaire reliability were obtained at the level of .80 and .9 for students, teachers and principals, respectively. Statistic population in this study included all principals, teachers and students working or studying in female secondary schools in Ilam (Dehloran and Moormoori) in (2015-2016), among them, 291 students and 91 teachers were selected using a simple random sampling and Cochran formula. In order to analyze quantitative data, descriptive statistics methods (frequency, percentage, mean and standard deviation) and in inferential statistics to test the questions, single-sample t-test and ratio test methods were used. In the qualitative section of research, the method of sampling in interview was full enumeration in a way that all 8 school principals were interviewed. The method of content analysis was also used for the qualitative data analysis. Findings: The results of the research showed that the students, principals, and teachers were relatively prepared to encounter the earthquake, However, this readiness has not been enough and there is a need to improve the students and teachers in knowledge and skill dimensions. In respect of the physical dimension (strength and building safety), schools have an undesirable situation. Results: With regard to the seismicity of areas, to improve the two dimensions of knowledge and skill, it is needed to hold targeted, continuous, and practical maneuvers and also, in respect of the physical dimension, it is needed to retrofit schools. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
معصومه اسماعیلی | masomeh esmailiy گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز. ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
سکینه شاهی | sakineh shahi chamran university of ahvaz. iran گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز. ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-190-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/809/article-809-427004.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|