روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۲۳۲-۲۴۳

عنوان فارسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اجتناب یانگ و ریگ
چکیده فارسی مقاله اهداف اجتناب یکی از طرح‌واره‌های ناسازگار است که منجر به پاسخ‌های مقابله‌ای ناسازگار می‌شود و به دنبال آن مشکلات روان‌شناختی ایجاد می‌شود. با توجه به تازگی برخی مفاهیم طرح‌واره‌درمانی ازجمله سازه اجتناب، و همچنین عدم وجود نسخه فارسی برای اندازه‌گیری طرحواره اجتناب، ما نیاز به ابزاری داریم که بتواند طرحواره اجتناب را در ایران اندازه‌گیری کند. بنابراین هدف پژوهش حاضر ارزیابی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه اجتناب یانگ و ریگ بود مواد و روش ها مطالعه حاضر با روش همبستگی انجام شده و از نوع مطالعات تحلیل عوامل است.گروه نمونه شامل 382 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است که به صورت در دسترس انتخاب شدند و با آگاهی از اهداف پژوهش، به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. برای ارزیابی روایی همگرا و واگرای پرسش‌نامه اجتناب از پرسش‌نامه‌های پذیرش و عمل (نسخه دوم)، افسردگی بک (ویرایش دوم)، اضطراب بک و جبران افراطی استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی قرار شد. برای بررسی روایی از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 21) استفاده شد. یافته ها نتایج تحلیل عوامل نشان داد هشت عامل استخراج شده است که 92/54 درصد از کل واریانس را تبیین می‌کند. همسانی درونی عوامل استخراج‌شده به روش آلفای کرونباخ از 69/0 تا 83/0 بود و پایایی زمانی آن از 72/0 تا 92/0 است. همبستگی پرسش‌نامه اجتناب با پرسش‌نامه اضطراب (29/0)، افسردگی (21/0-)، جبران افراطی(43/0) و پذیرش و عمل (30/0) بود که نشان‌دهنده روایی همگرا و واگرای این پرسش‌نامه است. نتیجه گیری نسخه فارسی پرسش‌نامه اجتناب روایی و پایایی مناسبی دارد. از این پرسش‌نامه هشت عامل استخراج شد که روایی و پایایی مناسبی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبار، روایی، تحلیل عوامل، پرسشنامه اجتناب

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of Persian Version of Young-Rygh Avoidance Inventory
چکیده انگلیسی مقاله Objectives Avoidance is a maladaptive schema that leads to maladaptive coping responses, followed by psychological problems. In this regard, we need a tool that is able to measure Avoidance schema. Also, there is no Persian version for measuring avoidance schema, so we need a tool that be able to measure Young-Rygh Avoidance schema in Iran. Thus, the aim of the present research is to assess the validity, reliability and factor analysis of the Persian version of Avoidance Inventory. Methods The sample included 382 students of the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences University who were selected using convenience sampling method. To assess the convergent-divergent validity, the Avoidance Questionnaire, Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II), Beck Depression Inventory-Second Edition, Beck Anxiety Questionnaire, and the Young overcompensation inventory. Results Factor analysis extracted eight factors that explained 54.92 percent of total variance. Internal consistency using Cronbach’s alpha is acceptable (0.69-0.83), and time reliability is appropriate (0.72-0.92). Relationship of Avoidance Inventory with anxiety inventory (0.29), depression inventory (-0.21), excessive compensation (0.43) and acceptance and action scale (0.30) shows the convergent-divergent validity. Conclusion The Persian version of Avoidance Inventory is a reliable and valid tool.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عرفان سلیمانی صفت | erfan soleimani sefat
department of counseling, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

هیمن سعادتی | himman sa adati
department of counseling, student research committee, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه مشاوره، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

شهین امانی | shahin amani
department of preschool, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه پیشدبستانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

هیوا صالح منیجه | hiva saleh manijeh
department of counseling, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

لیلا لشنی | leila leshni
department of counseling, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2417-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-429440.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات