|
Practice in Clinical Psychology، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۵۱-۲۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی بر افزایش رفتارهای اجتماعی و کاهش رفتارهای کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی بر افزایش رفتارهای اجتماعی و کاهش رفتارهای کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد. روش: مطالعه آزمایشی حاضر با طرح پیش ازمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه شامل 30 نفر از کودکان اوتیستیک بین 6 تا 12 سال بودند که به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایدهی شده اند. برای جمع آوری داه ها، از پرسش نامه سنجش اوتیسم بهر، سنجش رفتار اجتماعی توسط معلم، و خرده مقیاس درجه بندی اوتیسم گیلیام استفاه شد. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه آمئزش موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی در طول 7 هفته دریافت کرد در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکرد. نتایج: نتایج تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه مداخله ای موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی باعث افزایش رفتارهای اجتماعی، کاهش گوشه گیری . انزوا، و رفتارهای کلیشه ای در گروه آزمایش شده است (p=0.01) نتیجه گیری: موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی رفتارهای اجتماعی کودکان اوتیسم را افزایش و رفتارهای کلیشه ای انها را کاهش می دهد. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که تلفیق موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی باید یکی از محورهای اساسی برای متخصصان مربیان در آموزش و درمان کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Music Therapy Along With Play Therapy on Social Behaviors and Stereotyped Behaviors of Children With Autism |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: In this study, we aimed to investigate the effect of Music Therapy (MT) along with Play Therapy (PT) on increasing appropriate Social Behaviors (SBs) and decreasing inappropriate stereotyped behaviors of children with autism. Methods: This is an experimental study, and we used pre-test and post-test control group design to analyze the data. The study sample included 30 children with autism between the ages of 6 and 12 years who were randomly selected and assigned into experimental and control groups. To collect data, the Autism Assessment Quotient, Teacher Assessment of Social Behavior Questionnaire, and Gilliam's Autism Rating Subscale were used. In this study, the experimental group underwent a total of 15 sessions of training with MT along with PT for a period of 7 weeks, whereas the control group did not receive such training. Results: Analysis of covariance (ANCOVA) showed that training with MT along with PT increased pro-social subscales (P=0.001) and decreased shyness/withdrawal subscales (P=0.001) and that stereotyped behaviors in children with autism decreased (P=0.01). Conclusion: MT along with PT increased appropriate SBs and decreased inappropriate stereotyped behaviors of children with autism. Therefore, we can conclude that strengthening MT and PT skills should be considered one of the basic axes for professionals and educators in training and curing children with autism. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عباسعلی حسین خانزاده | abbas ali hossein khanzadeh department of psychology, faculty of literature and humanities, university of guilan, rasht, iran.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
فهیمه ایمن خواه | fahimeh imankhah department of psychology, faculty of humanities and social sciences, rasht branch, , islamic azad university, rasht, iran.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-369-1&slc_lang=en&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/309/article-309-432316.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توانبخشی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|