|
Practice in Clinical Psychology، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۶۳-۲۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر اضطراب و راهبردهای تنظیم هیجانی دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی بر اضطراب و راهبردهای تنظیم هیجانی در نوجوانان دختر مبتلا به اختلال اضطراب بود. روش پژوهش آزمایشی، با پیش آزمون- پس آزمون بود. نمونهای به حجم 30 نفر از نوجوانان دختر مبتلا به اضطراب از بین دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان نهبندان به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مقیاس اضطراب بک و راهبردهای تنظیم هیجانی گراس و جان جمع آوری شد. گروه آزمایش تحت 8 جلسه درمان تنظیم هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 21 و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی در کاهش اضطراب و راهبردهای تنظیم هیجانی ناسازگارانه و افزایش راهبردهای تنظیم هیجانی سازگارانه در نوجوانان دختر مبتلا به اضطراب تأثیر معنیداری دارد (01/0>P). آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی میتواند باعث کاهش اضطراب و فرونشانی به عنوان یک راهبرد تنظیم هیجانی ناسازگارانه و افزایش ارزیابی مجدد به عنوان یک راهبرد تنظیم هیجانی سازگارانه دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Emotion Regulation Skills Training on Anxiety and Emotional Regulation Strategies in Adolescent Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: In this study, we aimed to evaluate the effectiveness of training on emotion regulation skills and emotion regulation strategies to overcome anxiety in female students. Methods: We used a quasi-experimental design with pre-test and post-test evaluations to compare the experimental group with a control group. A total of 30 students were selected by multistage cluster sampling and were randomly assigned to either the experimental group (15 students) or the control group (15 students). Data were collected via Beck Anxiety Inventory and Gross and John Emotion Regulation Questionnaire. The experimental group received eight training sessions on emotional regulation, whereas the control group did not receive any training. An analysis of covariance was used for data analysis. Results: According to the results, training on emotion regulation strategies had a significant effect in decreasing anxiety and maladaptive emotional regulation strategies as well as in increasing the adaptive emotional regulation strategies in students (P< 0.01). Conclusion: Training on emotion regulation skills can decrease anxiety, and suppression of maladaptive emotional regulation strategy can increase the reappraisal of an adaptive emotional regulation strategy for students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anxiety, Emotion, Regulation, Students, Training |
|
نویسندگان مقاله |
عباس نساییان | abbas nesayan department of psychology, faculty of human sciences, university of bojnord, bojnord, iran. دانشگاه بجنورد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
بهنوش حسینی | behnush hosseini department of psychology, faculty of human science, bojnord branch, islamic azad university, bojnord, iran. دانشگاه آزاد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
رقیه اسدی گندمانی | roghayeh asadi gandomani department of psychology, faculty of human sciences, university of bojnord, bojnord, iran. دانشگاه بجنورد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-396-1&slc_lang=en&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/309/article-309-432317.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توانبخشی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|