|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت در بین پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایلام |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: سازمانی که از دانش برخوردار باشد، با چالشهای موجود بهتر برخورد میکند و در عرصه رقابت موفق تر عمل نماید. در این تحقیق به بررسی رابطه مدیریت دانش و خلاقیت پرداخته میشود. روش ها: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایلام تشکیل میدهند، حجم نمونه با استفاده از فرمول Cochran 187 نفر به دست آمد. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک پاسخدهندگان، مدیریت دانش Lavson و خلاقیت Dorabjee و همکاران استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و ثبات درونی پرسش نامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. یافته ها: میانگین نمرات مدیریت دانش برای پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی17/3از 5 و میانگین نمرات خلاقیت98/2 از 5 به دست آمد که نشان میدهد پرستاران شاغل در بیمارستانهای علوم پزشکی دارای سطح خلاقیت و مدیریت دانش متوسطی هستند. نتایج آزمون Pearson نشان داد بین مدیریت دانش و مولفههایش با خلاقیت پرستاران رابطه مستقیم و معنادار و جود دارد همچنین بین مولفه های مدیریت دانش، کاربرد دانش بیشترین همبستگی را با خلاقیت پرستاران داشت. نتیجهگیری: پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایلام، میتوانند مدیریت دانش را به عنوان یک راهبرد آگاهانه در شناسایی دانش، ارزیابی، سازماندهی، ذخیره سازی و کاربرد آن به منظور افزایش خلاقیت در دانشگاه به کار گیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرستار، خلاقیت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، مدیریت دانش |
|
عنوان انگلیسی |
Surveying the Relationship between Knowledge Management and Creativity among Nurses Working In Hospitals of Ilam University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: A knowledge-based organization will deal with the existing challenges and will be more successful in the area of competition. In this research, the relationship between knowledge management and creativity is investigated. Methods: The present study is an applied survey. The statistical population of this study is nurses working in hospitals affiliated with Ilam University of Medical Sciences. The sample size was 187 by Cochran formula. Data were collected from three questionnaires: respondents' demographic information, Lavson knowledge management, and creativity of Dorabjee et al. The validity of the questionnaire was confirmed by the experts and the internal consistency of the questionnaires was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Results: The average scores were 3.17 and 2.98 for knowledge management and creativity respectively, showing that nurses had a moderate level of creativity and knowledge management. Pearson test results showed a direct and significant relationship between knowledge management and its components with creativity. Among knowledge management components, knowledge application had the greatest correlation with nurses' creativity. Conclusion: Nurses working in hospitals affiliated to Ilam University of Medical Sciences may use knowledge management as a conscious strategy for identification, assessment, organization, storage and use of knowledge. They can also use knowledge management to boost creativity in their hospitals. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نبی امیدی | nabi omidi
محمدرضا امیدی | mohammad reza omidi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-190-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-447045.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|