راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۶۰-۷۰

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای موانع یادگیری دانشجویان مشروط شده و غیرمشروطی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: افت تحصیلی و عدم یادگیری، یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است. پرداختن به این موضوع و شناسایی علل افت تحصیلی و ارائه راهکارهای عملی در مورد کاهش آن، همواره مورد تأکید بوده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان مشروط و غیرمشروط دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال تحصیلی 89-88 انجام شد. روش‌ها: این پژوهش مورد- شاهدی بر روی 30 دانشجوی مشروط و 59 دانشجوی غیر مشروط از مقاطع دکتری پزشکی، کارشناسی و کاردانی انجام شد. برای جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 49 سؤال مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تعیین میانگین و فراوانی، آزمون t و آزمون اندازه‌های تکراری ( Repeated Measure ) انجام شد. یافته ها: در بررسی وضعیت مشروطی به تفکیک جنس، تعداد دانشجویان دختر مشروط حدود4/36% و دانشجویان پسر مشروط 5/63% بوده اند. نظر دو گروه مشروط و غیرمشروط در دو حیطه روش تدریس (038/0=Pvalue) و راهنمایی استاد راهنما (02/0=Pvalue) دارای تفاوت معنی‌دار میباشد. از دید دانشجویان غیرمشروط، متغیرهای راهنمایی استاد راهنما و روش تدریس بیشترین ارتباط را با یادگیری دانشجو دارند وکم توجهی به آنها می‌تواند مانعی برای یادگیری باشد. در حالیکه از نظر دانشجویان مشروط، متغیرهای امکانات آموزشی و مهارتهای ارتباطی استاد دارای اهمیت بیشتری هستند. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان مشروطی با دیدگاه دانشجویان غیرمشروط متفاوت است بنابراین راههای کنترل و کاهش افت تحصیلی در این دو گروه، متفاوت است که می‌تواند با توجه به یافته‌های این پژوهش، مورد بررسی قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Assessment of Student Learning Barriers in Hormozgan University of Medical Sciences Conditional and Non-Conditional
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the important specification's human it's learning ability and it make difference between human and animals. Learning can make critical thinking in person. Universities are principle seat of learning and undoubtedly this mission is possible by learning. The principal aim of education is student's learning by teachers. Therefore one of the most important functions of university, to make available at the facilities for learning and fond the factors that prevent the learning. So this study designed to determine the learning obstacles of students of Hormozgan University of medical sciences. Methods: In this case – control study, the research individuals include students of medical faculty, preclinical, and nursing and hygiene faculties. This study was done on two groups, first sample were students with at least one semester's underachiever. The second sample were students without any dropped out. Data collecting was done by using a researcher-made questionnaire with 49 questions. The collected data was analyzed by descriptive methods and t-test and repeated measure test. Results: 30 of underachiever students that were %36/4 female and %63/5 male and 59 of students who had not dropped out answered the questionnaire. There was significant difference between two group's viewpoint on teaching method (Pvalue=0/038) and guidance student by supervisor professors (Pvalue=0/02). Conclusion: The results show that the second sample were believed that the guidance student by supervisor professor and teaching method are very important for learning but the first sample viewpoint's was that educational facility and communication abilities professors are more important than other factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رفعت جوادی | rafat javadi
bandar abbas- chamran blvd- hormozgan university of medical sciences
بندرعباس-بلوار چمران- دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

امین قنبرنژاد | amin ghanbarnejad
bandar abbas- jomhouri eslami blvd- school of public health
بندرعباس-بلوار جمهوری اسلامی- دانشکده بهداشت


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-167-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-447048.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات