رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۲۴۷-۲۷۹

عنوان فارسی بررسی مدل انتخاب شغلی (نظریه شناختی-اجتماعی مسیر شغلی) در دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی مدل انتخاب شغلی (نظریه شناختی-اجتماعی مسیر شغلی) در دانش‌آموزان پسر دبیرستانی ایرانی بود. در این مدل به نقش عوامل فردی (خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار) و عوامل اجتماعی (حمایت اجتماعی و موانع اجتماعی) در رابطه با رغبتهای مسیر شغلی در مشاغل انتخابی توجه شده است. بنیاد نظری تحقیق براساس شش تیپ شخصیتی هالند(واقع‌گرایی، جستجوگری، هنری، اجتماعی، تهوری و قراردادی) و نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی بود. نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی با هدف فهم اینکه چگونه افراد از بین رغبتهایشان دست به انتخاب و اقدام می‌زنند و در انتخابهای خود پافشاری می‌کنند، شکل گرفت. مطابق با نظریه خودکارآمدی عمومی بندورا و نظریه خودکارآمدی مسیر شغلی هکت و بتز، نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی به تعامل بین فرد، محیط و رفتار که  در رشد تحصیلی و مسیر شغلی تأثیر دارد متمرکز شده است. در بین متغیرهای فردی، این نظریه بر نقش‌محوری خودکارآمدی، نتایج مورد انتظار و اهداف تأکید دارد. این رویکرد همچنین بر متغیرهایی چون عوامل و موانع محیطی توجه دارد. بیشترین گستره این رویکرد بر رغبتهای مسیر شغلی یا انتخاب به‌واسطه شش تیپ شخصیتی نظریه هالند بوده است. هالند، افراد و محیط شغلی را به شش حیطه تقسیم‌بندی می‌کند که به‌صورت مدلی شش ضلعی مطرح شده است، بدین‌صورت که شامل تیپهای واقع‌گرایی (به‌طور مثال، محیط‌های کاری بیرونی و یا مهارتهای مکانیکی)، جستجوگر (به‌طور مثال، محیط‌های کاری علمی و مهارتهای ریاضی)، هنری (به‌طور مثال، محیط‌های کاری هنری و مهارتهای زبانی)، اجتماعی (به‌طور مثال، محیط‌های کاری یاری‌گر و مهارتهای آموزشی)، تهوری (به‌طور مثال، محیط‌های کاری فروشندگی و مهارتهای تجارت)، قراردادی (به‌طور مثال، محیط‌های کاری جزیی و مهارتهای منشی‌گری) است. نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی شامل چهار مدل هم وابسته، یعنی مدلهای رغبت، انتخاب، عملکرد و رضایت است. جهت اعتبار بخشیدن بیشتر بر این نظریه بر مطالعات برای جوامع مختلف از جمله جوامع غیر غربی، جوامعی که فرهنگ جمع‌گرا دارند و جوامع در حال توسعه تأکید شده است. روش: از کلیه دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان تعداد 650 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و پرسشنامه‌های تحقیق اجرا شد. پرسشنامه‌های تحقیق شامل پرسشنامه دموگرافیک و مجموعه پرسشنامه‌های مدل شناختی- اجتماعی مسیر شغلی بود که این پرسشنامه‌ها شامل پرسشنامه رغبتهای مسیر شغلی، خودکارآمدی مسیر شغلی، نتایج مورد انتظار شغلی و مشاغل انتخابی بود و همین‌طور دو پرسشنامه حمایت اجتماعی و موانع اجتماعی هم اجرا شد. روایی و پایایی این مجموعه پرسشنامه‌ها در این تحقیق و تحقیقات پیشین مورد تأیید قرار گرفته است. برای بررسی پایایی مقیاسها از روش آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و برای بررسی برازش مدل از نرم افزار Amos-16 استفاده شده است. در این پژوهش، مدل انتخاب که متغیرهای رغبتهای مسیر شغلی، خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار در آن نقش دارند و همچنین مدل رغبتهای مسیر شغلی که متغیرهای خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار نقش دارند به‌واسطه شش تیپ شخصیتی  مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین هدف دیگر تحقیق حاضر بررسی نقش عوامل و موانع محیطی در اهداف شغلی افراد از طریق رابطه آنها با خودکارآمدی است. فرضیه‌ای که بندورا آنرا مطرح کرده است. یافته‌ها: در هر شش مدل تحقیق، مقدار شاخصهای مجذورکای  (X2)اعداد کوچک و قابل قبولی بودند. همچنین مقادیر شاخصهای برازندگی تطبیقی(CFI)، نیکویی برازش (GFI) ، نیکویی برازش تعدیل شده (AGFI) و نرم شده برازندگی (NFI) بیشتر از 90/0 به‌دست آمد که نشان‌دهنده برازش خوب مدلها بود. مقدار شاخص (RMSEA) در تمام مدلها کمتر از 10/0 بود که مقدار مناسب و قابل قبول برای تمام مدلها به حساب می‌آید. یافته‌ها نشان داد که در بین پیش‌بینی کننده‌های متغیر خودکارآمدی مسیر شغلی، موانع اجتماعی نقش معناداری ندارد اما حمایت اجتماعی در پنج تیپ نقش معناداری دارد و در تیپ واقع‌گرایی نقش معناداری ندارد. از طرف دیگر، کوواریانس بین موانع اجتماعی و حمایت اجتماعی در پنج تیپ که حمایت اجتماعی نقش معناداری داشت منفی و معنادار است و تنها در تیپ واقع‌گرایی معنادار نیست. خودکارآمدی توانایی خوبی در پیش‌بینی واریانس متغیر نتایج مورد انتظار در هر شش تیپ دارد. دو متغیر خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار توانایی پیش‌بینی واریانس متغیر رغبتهای مسیر شغلی را در شش تیپ دارند اما نقش نتایج مورد انتظار نسبت به خودکارآمدی مسیر شغلی پررنگ‌تر  است. در بین پیش‌بینی کننده‌های متغیر اصلی پژوهش یعنی متغیر مشاغل انتخابی، متغیرهای خودکارآمدی مسیر شغلی، حمایت اجتماعی و موانع اجتماعی در هیچ‌کدام از شش تیپ شخصیتی نقش معناداری ندارند اما دو متغیر رغبتهای مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار توانایی پیش‌بینی واریانس مشاغل انتخابی را دارند به‌ویژه متغیر رغبتهای مسیر شغلی که بیشترین واریانس را پیش‌بینی می‌کند.   بحث: می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مدلهای تحقیق برازش مناسبی داشته و مقادیر شاخصهای برازندگی مدلها مطلوب و قابل قبول بود که اعتبار بین فرهنگی این مدل همانند مطالعات لنت و همکاران در پرتغال و ایتالیا تأیید شد. یافته‌های تحقیق حاضر تأییدی است بر اعتبار بیشتر مدل انتخاب در کشورهای دیگر. فرضیه‌های مطرح شده در این پژوهش براساس مدل انتخابِ لنت، که متغیرهای رغبتهای مسیر شغلی، خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار در آن نقش دارند و همچنین مدل رغبتهای مسیر شغلیِ لنت که متغیرهای خودکارآمدی مسیر شغلی و نتایج مورد انتظار نقش دارند به‌واسطه شش تیپ شخصیتی  مورد تأیید قرار گرفت. همسو با تحقیات دیگر، اکثر محققان بیان داشته‌اند که بیشترین زمینه گسترش بنیان نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی براساس مطالعات بین المللی و بین فرهنگی بوده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Investigation on Career Choice Model (SCCT) among Iranian high-school students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to investigate the  Career Choice Model based on SCCT among  Iranian high school students.  This model pays attention to the role of personal factors (self-efficacy and outcome expectations) and social factors (social barriers and social supports) in shaping the  interests and occupational consideration. SCCT was developed to understand the processes that people form their interests, make choices, achieve performances of varying quality, and persist at academic and career relevant endeavors. Based on Bandura's (1986) General Self-efficacy Theory and Hackett and Betz's(1981) Career Self-efficacy Theory, SCCT focuses on interaction among person, environmental, and behavioral influences in academic and career development. Among personal variables, this theory emphasizes on the central role of self-efficacy, outcome expectations, and goals. SCCT is equally concerned with variables, such as environmental supports and barriers. Much of the extant SCCT research has operationalized the content of people's career interests or choices using RIASEC theme. Holland (1985, 1997) divides both people and environments into some combination of six interest domains. These six domains are hexagonally organized, and include Realistic (e.g., outdoors, mechanical), Investigative (e.g., science, math), Artistic (e.g., art, language), Social (e.g., helping, teaching), Enterprising (e.g., selling, business) and Conventional (e.g., details, clerical), collectively known as RIASEC. SCCT consists of four interrelated models of interest development, choice-making, performance, and satisfaction. Key variables in SCCT's choice model include self-efficacy, outcome expectations, interests, environmental supports and barriers, and choice goals and actions. More research involving non-Western samples, collectivist cultures, and developing countries is needed.  Method: Through a cluster sampling method,  650 Iranian high school male students living  in Isfahan , Iran were selected. Participants answered to the questions about  self-efficacy, outcome expectations, interest and occupational consideration and social supports and barriers with regard to the Holland's (1997) RIASEC themes: Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising and Conventional. The  present study examined the fit of the choice model(Lent et al., 1994), which incorporates the interest model(Lent et al., 1994) to the RIASEC themes and tested SCCT's specific hypotheses that are (a) self-efficacy is predictive of outcome expectations; (b) self-efficacy and outcome expectations jointly predict interests; (c) self-efficacy and outcome expectations predict students' choice consideration (goals), both directly and indirectly, through interests; and (d) social supports and barriers account for unique variance in choice consideration, above and beyond the other predictors. Also, it tested Bandura's (1999, 2000) hypothesis that environmental supports and barriers are linked to choices indirectly through self-efficacy. Findings: To examine the  fit of model  AMOS-16 was used.  Results showed that integrated interest-choice model fitted the data well with regard to  RIASEC themes. Indexes of CFI, GFI, AGFI, NFI, RMSEA were good for the model. Results showed that self-efficacy and outcome expectations jointly predict interests, and interests mediate the relations between  self-efficacy and outcome expectations and  occupational consideration. Social supports is related to occupational consideration indirectly (through self-efficacy) rather than directly unless in R type. In this study, there was a significant relationship between  outcome expectations and interests to occupational consideration . However, the relationship between  self-efficacy and  occupational consideration was weak and non-significant. Results showed that interest did mediate the relations between self-efficacy and outcome expectations and  occupational consideration with regard to the  RIASEC themes, also between  self-efficacy, outcome expectations, and interests. Findings showed the relationship between  social supports and barriers to occupational consideration was small and non-significant with regard to the  RIASEC themes. Discussion: The fitness of this model in this study was good and it was similar to studies in Portugal (2010) and in Italy (2003) by Lent et al.. According to SCCT's choice model hypotheses (Lent et al., 1994), self-efficacy, outcome expectations, and interests each relate directly to choice. In the present study, the relationship between  outcome expectations and interests and  occupational consideration was significant and was similar to the choice model hypotheses. However, the relationship between  self-efficacy and  occupational consideration was low and non-significant. SCCT's choice model also specifies that interests partially mediate the relationship between  self-efficacy and outcome expectations and  choice. Results showed that interest did mediate the relationship between self-efficacy and outcome expectations and  occupational consideration with regard to the  RIASEC themes. In addition to self-efficacy, outcome expectations, and interests, SCCT assumes that environmental supports and barriers play important roles regarding  choice goals. Findings of present study do not support these hypotheses and the relationship between  social supports and barriers and  occupational consideration was small and non-significant regarding the  RIASEC themes. In the theory of Bandura (1999, 2000) it has been assumed that environmental factors are related to goals indirectly through self-efficacy. These findings showed that indirect relationship between  social supports and  self-efficacy was significant unless in R type and indirect relationship between  social barriers and  self-efficacy was non-significant. Therefore,  Bandura hypothesis is partially supported.  The implications of these findings for further research on the non-Western culture validity of SCCT can be  considered. The base of research on SCCT is expanding across cultural and national (Kim, 2015; Falk, 2015; Lee et al., 2015; Lent et al., 2012; Lent & Sheu, 2010).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهراب عبدی زرین | sohrab abdi zarrin



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-306&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات