طب ورزشی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۴۳-۱۵۸

عنوان فارسی تأثیر تمرینات تعادلی بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله   کودکان عقب‌ماندۀ ذهنی در مقایسه با کودکان عادی همسن خود از نظر آمادگی جسمانی از امتیاز کمتری برخوردارند. از آنجا که تمرینات تعادلی می‌تواند راهکاری برای حل این مشکل باشد، هدف از این مطالعه بررسی تأثیر تمرینات تعادلی بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود. در این پژوهش نیمه‌تجربی 32 دانش‌آموز دختر کم‌توان ذهنی شهر یزد در دو گروه 16 نفره تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری تعادل از تست ستاره، لک‌لک و شارپند رومبرگ استفاده شد. پیش و پس از 8 هفته اجرای تمرینات تعادلی روی گروه تجربی از آزمودنی‌های هر دو گروه آزمون تعادل گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون T مستقل تجزیه‌وتحلیل شد.  یافته‌ها نشان داد که پس از اجرای تمرینات تعادلی، تعادل پویا و ایستا روی یک پا در گروه تجربی در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون در مقایسه با گروه کنترل بهبود معنا‌داری (05/0P≤) داشت. اما در تعادل ایستا روی هر دو پا در هیچ‌کدام از گروه‌ها بهبود معنا‌داری مشاهده نشد (05/0P≥). از یافته‌های این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که 8 هفته تمرینات تعادلی در بهبود تعادل ایستا و پویای دانش آموزان کم‌توان ذهنی مؤثر بوده است. بنابراین انجام چنین تمریناتی به‌عنوان بخشی از برنامۀ تربیت بدنی افراد کم‌توان ذهنی توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Balance Exercises on Static and Dynamic Balance of the Mentally Retarded Female Students
چکیده انگلیسی مقاله   Mentally retarded children have lower levels of physical fitness in comparison with normal children of the same age. As balance exercises can be a key to solve this problem, this study aimed at investigating the effect of balance exercises on static and dynamic balance of mentally retarded students. In this semi-experimental study, 32 mentally retarded female students in Yazd city were assigned to two groups: experimental and control. SEBT test, Stroke test and Sharp and Romberg test were used to measure the balance. Before and after 8 weeks of balance exercises for the experimental group, balance test was conducted for both groups. An independent t test was used to analyze the data. The findings showed that after the balance exercises, the dynamic and static balance on one foot improved significantly in experimental group (P≤0.05) in comparison with the control group in posttest in comparison with the pretest. But, static balance on both feet had no significant improvement in any of the two groups (P≥0.05). It can be concluded that 8 weeks of balance exercises influenced the improvement of the dynamic and static balance of the mentally retarded students; therefore, such exercises are recommended as a part of physical education course of the mentally retarded people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعیده زارع رشکوییه |
کارشناسی ارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

نادر رهنما |
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

احمدرضا موحدی |
استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jsmed.ut.ac.ir/article_62303_93935676078a830316dd14f56e52adf8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/940/article-940-454771.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات