راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۶-۲۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف:  بکارگیری صرف روش‌های آموزش سنتی، پاسخگوی نیاز تعلیم و تربیت امروزه نیست؛ در نظام‌های آموزشی امروزی، شیوه‌های جدید و فعال تدریس در فرآیند یاددهی- یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاٌثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی بود. روش ها: در این پژوهش از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. تعداد 30 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ملایر به روش نمونه‌گیری در دسترس از کل جامعه‌آماری دانشجویان پرستاری انتخاب و به تصادف در دو کلاس 15 نفره گماشته شدند. به گروه آزمایش محتوای درس فیزیولوژی به روش الگوی طراحی یادگیری زایشی و به گروه کنترل همان محتوا بدون طراحی آموزشی و در قالب کتاب درسی ارائه شد. ابزار مورد استفاده شامل آزمون‌های یادگیری (پیش‌آزمون-پس‌آزمون با پایایی روش بازآزمایی 89/0 و با تأیید روایی صوری توسط اساتید به عنوان متخصص موضوع) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری کوواریانس (آنکوا) با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد. یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد میزان یادگیری درس فیزیولوژی در دانشجویانی که با الگوی طراحی یادگیری زایشی  آموزش دیده‌اند، نسبت به دانشجویانی که به صورت سنتی آموزش دیده‌اند، بیشتر است. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری درس فیزیولوژی، بکارگیری این الگو به طراحان و مجریان آموزش دست‌اندرکار در حوزه آموزش پزشکی توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی طراحی یادگیری زایشی، یادگیری، درس فیزیولوژی

عنوان انگلیسی The Effect of Instruction Based Generative Learning Design on Nursing Students’ Physiology Learning
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Utilizing traditional educational methods does not meet today's educational needs; Modern educational systems are enabled with new methods of teaching that enrich the teaching- learning process. The purpose of this study was to evaluate the effect of instruction based generative learning design model on nursing student's Physiology learning. Methods: In this study, the pretest-posttest design with a control group was used. 30 nursing students from the statistical population of nursing students of Malayer were selected through convenience sampling and randomly assigned to two classes of 15 participants. The experimental group was instructional with generative learning model and the control group with a conventional method (book). The instrument used in this study was a learning test (pretest and posttest with 89% reliability and content validity approved by experts). The covariance (Ancova) test and SPSS software were used to analyze the collected data. Results: Findings showed that the instructional based generative design model increases learning in the subject of Physiology. Conclusion: The results showed that generative learning designed increases students' learning the subject of Physiology; the designers and implementers involved in medical education training are recommended to use this model. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله راحله ساریخانی | raheleh sarikhani
sarikhanieducation@gmail.com

سعید موسوی پور | saeed moosavipour
s-moosavipour@araku.ac.ir

نرگس فیض آبادی | narges feyz abadi
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کرج
سازمان اصلی تایید شده: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

الهام رحیمی | elham rahimi
کارشناس ارشد و مدرس ریاضی مالی، دانشگاه شیخ بهایی اصفهان، اصفهان

محمد زارع | mohammad zare
کارشناس ارشد و مدرس ریاضی مالی، دانشگاه شیخ بهایی اصفهان، اصفهان


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-144-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-464421.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات