راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۴۰-۵۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط انگیزش و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: با توجه به توسعه کمی دانشگاه ها در سال های اخیر و عدم توجه کافی به کیفیت و استانداردهای آموزشی، هم اکنون فرسودگی تحصیلی در دانشگاهها به عنوان یک معضل اساسی مطرح است و پیش بینی می گردد در آینده نیز این معضل تشدید گردد.لذا  این پژوهش در پی تعیین ارتباط میان انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت مشهددر سال 1395 طراحی و انجام گرفت. روش ها: در این پژوهش نوع تحلیلی مقطعی جامعه آماری شامل 262 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده بهداشت مشهد می باشندکه در نهایت 152 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند .به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981)و فرسودگی تحصیلی برسو (1997) که هر دو از روایی پایایی مطلوبی برخوردار بودند، استفاده شد.تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 16 انجام گرفت. یافته ها: با توجه به نتایج همبستگی منفی و معناداری میان انگیزش و فرسودگی تحصیلی  وجود دارد (503/- = r) .همچنین رابطه انگیزش تحصیلی با مولفه های خستگی تحصیلی 425/0-  ، بی علاقگی 445/0-  و ناکارمدی 397/0- معکوس و معنادار به دست آمد (01/0P Value<). نتیجه‌گیری: براساس نتایج به دست آمده بالا بردن سطح انگیزش تحصیلی می تواند به کاهش فرسودگی کمک نماید لذا معاونان آموزشی و دیگر مسئولان بایستی با برنامه ریزی اصولی و فراهم کردن بستری مناسب به این امر کمک کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Motivation and Academic Burnout among Students of Health School, Mashhad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Due to increasing number of universities in recent years and lack of adequate attention to quality and standards of education, academic burnout has become a problem which is predicted to be intensified in future. Thus this study was done to determine the relationship between motivation and academic burnout among students of Health School of Mashhad University of medical sciences, 2015. Methods: This cross-sectional study was conducted on 262 students of health school. Two standard questionnaires of including Harter Motivation scale (1981) and Berso academic burnout questionnaire (1997) were used. The data was analyzed using SPSS 16. Results: The findings showed a significant inverse correlation between motivation and burnout (r=- 0/503), Also a significant relationship between motivation and exhaustion (r=-0/425), cynicism(r=-0/445), reduced efficiency(r=-0/397) was found (P Value < 0/01). Conclusion: based on the findings, enhancing academic motivation can help reduce burnout, so educational deputies and others who are officially responsible should plan and create proper frameworks for betterment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه زرع گر | malihe zaregar
health school
دانشکده بهداشت

حسین ابراهیمی پور | hosein ebrahimipour
health school
دانشکده بهداشت

یوسف شعبانی | yousef shaabani
health school
دانشکده بهداشت

الهه هوشمند | elaheh hooshmand
shcool of nursing and midwifery
دانشکده بهداشت


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-154-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-464423.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات