راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۷۶-۸۹

عنوان فارسی حمایت مربی در محیط بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه وهدف: اگر چه مربیگری یک ارتباط حمایتی در کمک به  توسعه‌ی حرفه‌ای و پذیرش نقش  فرد است؛ اما دقیقا مشخص نیست که از نظر دانشجویان کدام  گفتار، رفتار و عملکرد مربی حمایتی است. لذا بررسی حاضر با هدف تعیین مصادیق حمایت مربی در محیط بالینی از نظر دانشجویان مامایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون طراحی و اجرا شد. روش‌ ها: در این مطالعه از دو روش تحلیل محتوا و توصیفی- تحلیلی برای کسب اطلاعات استفاده شد. در ابتدا ،برای یافتن مصادیق حمایت مربی از دانشجو، از 30 دانشجوی مامایی ترم 6 خواسته شد؛  تجارب بالینی خود که در آن احساس دریافت حمایت از سوی مربی داشته اند و تجاربی که نیاز به حمایت از سوی مربی داشته؛ اما حمایتی دریافت نکرده اند، را با توضیح حمایت دریافت شده و حمایت مورد نیازِ دریافت نشده، مکتوب کنند. سپس، کدهای بدست آمده از تحلیل تجارب مکتوب دانشجویان، به صورت 19موقعیت حمایتی بالینی در سه بعد اطلاعاتی، ابزاری و عاطفی نوشته شد و جهت تایید از نظر سایر دانشجویان، در قالب پرسشنامه در اختیار 100 دانشجو ترم 6 و بالاتر (به استثنای 30 دانشجوی اولیه) قرار گرفت؛ که به طریق سرشماری تعیین شده بودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مرحله دوم، از نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. برای بیان فراوانی پذیرش هر موقعیت حمایتی و  تفاوت‌های احتمالی نظرات بین گروه‌های مختلف دانشجویی به ترتیب از آزمون‌های توصیفی و آزمون مربع کای استفاده شد. یافته ها: در فرآیند تحلیل محتوا، سه طبقه اصلی ( حمایت عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی) و 6 طبقه فرعی (احترام، تقویت اعتماد به نفس، تقویت استقلال، کاهش تنش، نیازآموزشی و ارائه بازخورد) از 20 کد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بالینی، دانشجویان مامایی، حمایت، مربی

عنوان انگلیسی Instructor’s Support in Clinical Setting from Midwifery Students’ Viewpoints
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Although mentorship is a supporting relationship assisting people to improve their profession, it is not obvious form students' viewpoint what word, behavior or function of instructors is considered supportive.  This study intended to determine instances of instructor's support in clinical settings from the midwifery students' viewpoint. Methods: The data was collected through content analysis and descriptive analysis. To identify instances of instructor's support, 30 midwifery students were asked to write about their personal clinical experience. A questionnaire was also administrated to 100 other students. To analyze the data in the second phase, SPSS software 19 was run. To demonstrate the frequency of acceptance for each supporting situation and probable disparities between groups, descriptive tests and Chi-square test were applied, respectively. Results: Three categories (emotional, instrumental and informational support) together with six clusters (respect, reinforcing self-confidence, independence, reducing tension, educational needs, and providing feedback) were emerged from 20 codes. Descriptive analysis detected that 80.66% of students regarded instructor's emotional behavior, 70% instructor's instrumental measures, and 41% instructor's informational and feedback behaviors as supporting. Some instances of instructor's support from students' viewpoint were self-confidence (97%), not being blamed (87%), permission to repeat the procedure on the patient (87%), assigning value to the student's performance (84%), giving permission to act without supervision after the first satisfactory move (78%). Conclusion: The participants considered emotional behavior and instrumental contribution of instructors more supporting than their function of providing information and feedback which requires the attention of the instructors and revision of their performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical Training, Instructor, Midwifery Students, Support

نویسندگان مقاله سهیلا ضیایی | soheyla ziaee
department of midwifery, kazerun branch, islamic azad university, kazerun, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون -بخش مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کازرون (Islamic azad university of kazerun)


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-60-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-464426.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات