|
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴۰-۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
ظهور دورههای آزاد درون خطی گسترده در آموزش پزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: موکها به دورههای آزاد درون خطی گسترده گفته میشود که فرصتهایی جهت گسترش دسترسی به آموزش برای همگان فراهم میسازند. هدف از این مطالعه بحث پیرامون مفاهیم موک، انواع آن، کاربرد آنها در پزشکی و ظهورشان در آموزش پزشکی است. روش کار: این مطالعه از نوع کاربردی است که با استفاده از روش مرور متون انجام شده است. اطلاعات مورد نیاز از مطالعه منابع و جستجوی مقالات در سایتها و پایگاههای اطلاعاتی مربوط به موضوع فراهم شده است. یافتهها: سیموکها بر ایجاد و تولید دانش تمرکز دارند، درحالی که ایکسموکها بر تکثیر دانش تأکید دارند. به دلیل وجود فنآوریهای پیشرفته در پیشگیری، تشخیص و درمان، کشورهای توسعهیافته به کارگیری موکها را در امر آموزش مداوم پزشکی مناسب و مقرون به صرفه یافتهاند. از موکها همچنین برای آموزش دانشجویان پزشکی، ارتقای سواد سلامت مردم، آموزش به بیماران و آموزش مسائل مهم بهداشتی استفاده میشود. نتیجهگیری: موکها در مدت کوتاهی طیف وسیعی از مربیان، فراگیران، شرکتهای تجاری، رسانهها و عموم افراد را به خود جلب کردهاند. درحال حاضر بسیاری از دانشگاههای بزرگ دورههای خود را به صورت موک ارائه میدهند. به احتمال زیاد در سالهای آتی موکها بخشی از چشمانداز آموزش عالی به خصوص آموزش پزشکی خواهند شد. لذا پیشنهاد میشود مسئولین آموزش عالی، امکانات و زیر ساختهای لازم برای ایجاد و استفاده از موک را در کشور فراهم آورند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش پزشکی، ایکسموک، سیموک، موک |
|
عنوان انگلیسی |
The Emergence of Massive Open Online Courses in Medical Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: MOOCs are referred to Massive Open Online Courses that provide chances for expanding public access to education. The aim of this study is to discuss the concepts, types, application and emergence of MOOCs in medicine and medical education. Methods: This is an applied study that has been conducted through Literature Review method. Electronic journals and databases have been searched to obtain the required data. Findings: The emphasis in CMOOCs is on knowledge production, whereas XMOOCs' main stress is on knowledge proliferation. Due to the adoption of modern technologies in prevention, diagnosis, and treatment of diseases in developed countries, they have found it cost-effective to apply MOOCs in medical continuing education. MOOCs are also used in areas such as training medical students, promoting public health literacy, patient education, and teaching main health issues. Conclusion: MOOCs have shortly attracted a wide range of educators, students, businesses, media, and the public. Currently, many prominent universities offer their courses in MOOC format. In Future, MOOCs will likely be part of the landscape of higher education, especially medical education. So, it is suggested that higher education authorities provide the facilities and infrastructure for the establishment of MOOCs in the country. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Medical Education, MOOC, C MOOC, X MOOC. |
|
نویسندگان مقاله |
الهه امتی | elaheh omati rasht رشت
مینا توسلی فرحی | mina tavassoli farahi hormozgan هرمزگان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-5&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1864/article-1864-464452.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|