مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۶۲-۶۹

عنوان فارسی بررسی ارائه آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: وب‌سایت‌ها یکی از اساسی‌ترین ابزارهای کتابخانه‌های دانشگاهی جهت ارتباط با کاربران هستند و می‌توانند در ارائه آموزش سواد اطلاعاتی به کاربران مفید باشند. هدف این پژوهش بررسی ارائه آموزش‌های سواد اطلاعاتی در وب‌سایت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده است. روش ها: جامعه این پژوهش پیمایشی را 54 وب‌سایت کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل می‌دهد. این وب‌سایت‌ها از تاریخ 30/9/1393 تا 15/10/1393 به صورت مستقیم بررسی شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از سیاهه‌ای شامل 10 گزینه استفاده شده است و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اکسل 2010 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بیشترین میزان استفاده از گزینه درباره ما (شامل تاریخچه و معرفی کتابخانه، پرسنل کتابخانه و ساعات کاری) با 96/62 درصد و کمترین میزان استفاده از گزینه همایش‌ها، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها (بدون استفاده) و فهرست مجلات با 41/7 درصد بوده است، همچنین وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و گیلان با 70 درصد، مشهد، کرمان و گناباد با 60 درصد و بابل، بندرعباس، بوشهر، تبریز و شیراز با 50 درصد استفاده از معیارهای ارائه آموزش سواد اطلاعاتی، به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم بودند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی به طور مطلوب آموزش‌های سواد اطلاعاتی را در وب‌سایت خود ارائه نمی‌دهند و میزان ارائه این آموزش‌ها در وب‌سایت‌شان در حد پایین است. بنابراین مسوولان این وب سایت ها می بایست معیارهای ارائه سواد اطلاعاتی را در سایت خود به نحو مطلوب به کار گیرند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد اطلاعاتی، وب‌سایت، کتابخانه مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی

عنوان انگلیسی The study of information literacy learning in central libraries websites of Iranian Universities of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Websites are one of the fundamental tools of academic libraries for communicating with users. They can properly teach informational literacy to users. Hence, the purpose of this study is to evaluate the provision of information literacy education by Iranian University of Medical Sciences by checking websites of their central libraries. Methods: Samples were 54 central library websites affiliated to Iranian University of Medical Sciences. For evaluating, we directly investigated the websites from 21 December 2014 to 5 January 2015 using a chek list consisted of 10 criteria. Excel software was used for data analysis. Results: The findings showed that the most used tab in library websites was "about us" (which included "the history of library", "introducing library", "library's staff and operating hours") with 96.62 percent followed by The list of publications and frequently asked questions with 41.7% each No website contained "seminars", "conferences", "workshops and lectures" options. Regarding usage of information literacy elements, Birjand and Gilan Universities of Medical Sciences were ranked first (70%) followed by Mashhad, Kerman and Gonabad (60%) and Babol, Bandar Abbas, Booshehr, Tabriz and Shiraz with 50% were observed to be ranked third in order, respectively. Conclusion: The results of this study showed that Iranian Universities of Medical Sciences' central library websites do not provide informational literacy education elements adequately, hence the provision of informational literacy education is at a low level on these websites.Therfore, website's authorities should use vastly information literacy criteria.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میثم داستانی | m dastani
msc library and information science it management , gonabad university of medical scinces, gonabad, iran
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

جواد کرامتی | j keramati
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-109-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1864/article-1864-464454.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات