مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۶، شماره ۱۰۳، صفحات ۳۰-۳۶

عنوان فارسی رضایت‌مندی بیماران از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در شهر رشت
چکیده فارسی مقاله مقدمه :خدمات ارائه شده به بیماران پیش بیمارستانی و میزان رضایت‌مندی آنها‌، بیانگر کیفیت خدمات اورژانس پیش بیمارستانی است. لذا سنجش رضایت‌مندی بیماران به عنوان شاخص کلیدی شیوه کارکرد سازمان شناخته می‌شود. هدف: تعیین میزان رضا‌یت‌مندی بیماران از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی شهر رشت. مواد و روش‌ها :در پژوهشی توصیفی ما 216 نفر از بیماران ترابرده شده به بیمارستان توسط9 ‌پایگاه شهری و جاده‌ای اورژانس پیش بیمارستانی رشت از اول اسفند 94 تا31 خرداد 95 ‌با نمونه‌گیری سهمیه‌ای-تصادفی، انتخاب و داده‌ها با پرسشنامه استاندارد‌ سنجش میزان رضایت‌مندی دربر‌گیرنده دو بخش که بخش اول حاوی اطلاعات فردی و دموگرافی و بخش دوم 23 پرسش در مورد ‌میزان رضایت‌مندی بود،گرد‌آوری شد. داده‌ها با نرم‌افزار  spss19و شاخص‌های همبستگی پیرسون‌، تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه واکاوی شد. نتایج‌: از حیطه‌های رضایت‌مندی‌، بیشترین مربوط به کارایی اورژانس پیش‌بیمارستانی با میانگین  43/4 و کمترین آن مربوط به عملکرد تکنسین‌ها با میانگین 04/4 بود. میانگین رضایت‌مندی کلی بیماران از اورژانس پیش بیمارستانی 49/4 بود که نشان دهنده میزان دلخواه یا رضایت‌مندی است. بین رضایت‌مندی ازخدمات اورژانس پیش‌‌بیمارستانی برپایه سن، پیشینه استفاده ازخدمات اورژانس پیش بیمارستانی‌، زمان مأموریت و داشتن وابستگی به سیستم مراقبت بهداشتی اختلاف معنی‌دار وجود نداشت. میانگین رضایت‌مندی افراد اورژانسی از برخورد تکنسین‌ها و حرفه‌ای بودن آنها بالاتر از افراد غیراورژانسی بود. نتیجه‌گیری: برای افزایش سطح رضایت‌مندی بیماران‌، افزایش مهارت وتوانمندی تکنسین‌های اورژانس و برگزاری دوره‌های آموزشی توجیهی ویژه آنها بایسته است ‌بر تجهیز آمبولانس‌ها به سازوبرگ پزشکی نوین وتمیزی آمبولانس‌ها‌، آراستگی یونی‌فرم و مرتب بودن کارکنان اورژانس پافشاری می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیماران/ خدمات فوریت‌های پزشکی‌/ فوریت‌های پزشکی

عنوان انگلیسی Patients Satisfaction of Pre-Hospital Emergency Services in Rasht
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The services provided to the prehospital patients and their level of satisfaction may confirm the quality of prehospital emergency services. Therefore, patients' satisfaction is recognized as a key indicator of service quality. Objective: The purpose of this study is to investigate the patients' level of satisfaction with the prehospital emergency services in city of Rasht Materials and Methods: The participants in this descriptive research were 216 patients, transported to the hospital by 9 urban and road emergency bases in Rasht from the  February 20, 2016to the June 20, 2016 . The patients were selected through quoting-random sampling method and the data were collected out of satisfaction measuring standard questionnaire. It consisted of two parts, the first part of which containing demographic and personal information, and the second part containing 23 questions. The obtained information was analyzed using SPSS 19 application through Pierson correlation test, independent T, and one way variance. Results: The results showed that among satisfaction areas, the highest level of satisfaction, with an average of 4.43 is the performance of prehospital emergencies and the lowest one with an average of 4.04 is concerned with the performance of the technicians. The average satisfaction with the general prehospital services is 4.49 which demonstrates a good level of satisfaction. There is a significant difference between satisfaction with prehospital emergency services in terms of age, history of using prehospital emergency services, time of the mission and having a relation to the health care system. The average satisfaction of emergency patients with behavior of technicians and their expertness is higher than that of non-emergency patients Conclusion: In order to promote the level of satisfaction of patients, it is necessary to increase the level of skills and abilities of emergency technicians and develop specialized training courses for emergency technicians. Equipping ambulances with modern medical equipment  and ambulance cleanliness, uniformity of clothing, and the regularity of emergency staff are emphasized,too. Conflict of interest: none declared
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emergency Emergency Medical Services Patients

نویسندگان مقاله دکترفردین مهرابیان | fardin mehrabian
department of health education and promotion, health and environment research center, school of health, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ، مرکز تحقیقات بهداشت و محیط زیست ،دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت ،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

علی فیض ثابت | ali faize sabet
medical center of guilan, rasht, iran
مرکز فوریت های پزشکی گیلان ، رشت ، ایران

لیلا عزت پنا ا باتری | leila ezatpanaabatari
porsina hospital,rasht,iran
مرکز آموزشی درمانی پورسینا ، رشت ، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-77&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات