طب ورزشی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۱۹

عنوان فارسی تأثیر هشت هفته حرکات موزون محلی روی استقامت قلبی-عروقی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله   هدف این پژوهش نیمه­تجربی، بررسی تأثیر هشت هفته حرکات موزون محلی روی استقامت قلبی-عروقی دانش­آموزان کم­توان ذهنی بود. بدین­منظور، 20 دانش­آموز دختر 12-8 سال کم­توان ذهنی آموزش­پذیر در ­دسترس از مدارس استثنایی شهر کرمانشاه، در دو گروه ده‌نفرۀ کنترل (وزن 10/16±70/41 کیلوگرم، قد 60/13±30/145 سانتی­متر) و تجربی (وزن 60/8±10/31 کیلوگرم، قد 70/12±20/134 سانتی­متر) مطالعه شدند. گروه تجربی به مدت دو ماه، هفته­ای سه بار از جلسات 60-45 دقیقه­ای رقص محلی بهره گرفت. در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استقامت قلبی-عروقی گروه­ها به­وسیلۀ آزمون پلۀ هاروارد اندازه­گیری شد. عملیات آماری به­وسیلۀ آزمون­­های کولموگروف-اسمیرنوف، لوین، t همبسته و مستقل با استفاده از نرم­افزار SPSS-21  انجام گرفت (05/0P≤). یافته­ها بر برتری 6/10 درصدی استقامت قلبی-عروقی گروه تجربی (1/2±00/27) از گروه کنترل (7/2±40/24) در پایان کار تجربی دلالت داشتند (029/0=P). بر­اساس این یافته­ها، رقص محلی می­تواند ابزاری مؤثر برای افزایش انگیزۀ دانش­آموزان کم­توان ذهنی به پیگیری تمرین با فشار مناسب برای توسعۀ استقامت قلبی-عروقی باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of 8 Weeks of Regional Dance on Cardiovascular Endurance of Mentally Retarded Students
چکیده انگلیسی مقاله   The aim of this semi-experimental study was to evaluate the effect of 8 weeks of regional dance on cardiovascular endurance of mentally retardedstudents. For this purpose, 20 educable, mentally retarded female students (aged between 8 and 12 and available from specials schools of Kermanshah city) were studied in control (n=10, weight 41.70±16.10 kg, height 145.30±13.60 cm) and experimental (n=10, weight 31.10±8.60 kg, height 134.20±12.70 cm) groups. The experimental group danced 45-60 min. per session, 3 sessions a week for 2 months. Subjects' cardiovascular endurance was evaluated with Harvard Step Test in pretest and posttest. Data were analyzed by Kolmogorov-Smirnov test, Levin test and dependent and independent t test using SPSS software-21 (P≤0.05). The results indicated that cardiovascular endurance of experimental group (27.00±2.1) was 10.6% better than control group (24.40±2.7) (P=0.029). According to these findings, regional dance can be an effective instrument to increase mentally retarded students' motivation behind following up the training with appropriate pressure to develop cardiovascular endurance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید قایینی |
استادیار، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)

فاطمه صحرایی زاده |
کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گرایش آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)


نشانی اینترنتی https://jsmed.ut.ac.ir/article_63734_149b5f5548e8d71f69d75f225e3d2fd7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/940/article-940-497529.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات