Health in Emergencies and Disasters Quarterly، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۵۱-۵۶

عنوان فارسی بررسی سطح آگاهی و نگرش دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خلخال در زمینه اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله، طوفان و غیره، غالبا تاثیرات مخربی بر جوامع انسانی باقی گذاشته و تلفات سنگینی بر ساکنان آنها وارد می نماید. اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری می تواند در صورت اجرای مناسب، خسارات ناشی از این بلایا را کاهش داده و بحران بهداشتی ایجاد شده را کنترل نماید. لذا هدف از این تحقیق، بررسی سطح آگاهی و نگرش دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خلخال در زمینه اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری می‌باشد. روش بررسی‌: این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی بوده که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گردید. پرسشنامه طراحی شده مشتمل بر سؤالاتی در زمینه اطلاعات فردی، سطح آگاهی و نگرش نسبت به اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری می‌باشد. این مطالعه در بین 200 نفر از دانشجویان انجام شد. روش نمونه‌گیری از نوع سرشماری بود. در بخش سطح آگاهی، به هر پاسخ صحیح یک‌ نمره و به ‌پاسخ نادرست صفر اختصاص داده‌ شد. در بخش نگرش، چگونگی نگرش پاسخگویان با استفاده از طیف لیکرت و معیار درجه بندی 1تا5 صورت گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه ضریب آلفا کرونباخ معادل 8/0 بدست آمد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که 8 ‌درصد دانشجویان آگاهی خوب، 5/65‌ درصد آگاهی متوسط، و 26‌ درصد آگاهی ضعیف و همچنین 29 درصد نگرش خوب، 15 درصد نگرش متوسط، و 9 درصد نگرش ضعیف نسبت به اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری دارند. در بین رشته های مختلف از لحاظ میزان آگاهی و نگرش تفاوت معنی‌داری مشاهده شد(05/0< p) از نظر سطح آگاهی و نگرش تفاوت آماری معنی‌داری در بین گروه‌های سنی مشاهده گردید(05/0< p). گروه سنی شرکت کنند در مطالعه 40-18 سال بود. بحث و نتیجه‌گیری: آگاهی مناسب نسبت به اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری یک امر مهم تلقی می‌گردد. به علت اینکه برخی از دانشجویان آگاهی خوبی در این زمینه ندارند، به منظور ارتقاء دادن سطح آگاهی آنها نیاز به برنامه­ریزی دقیق­تری احساس می­شود و لازم است برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دوره‌های آموزشی در این رابطه گنجانده شود.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی و نگرش، اقدامات بهداشتی، شرایط اضطراری، دانشجویان.

عنوان انگلیسی Research Paper: Knowledge and Attitudes of Students in Khalkhal Medical Sciences Faculty on Health Actions in Emergencies
چکیده انگلیسی مقاله Background: Health measures in an emergency are one of the cases where damage caused by disasters can be reduced with proper implementation, and the health crisis can be controlled. This requires awareness and knowledge of health and rescue authorities, students, and even people in an emergency situation. Therefore, the purpose of this study was to investigate knowledge of students' and attitude in Khalkhal Medical School in the field of emergency health measures. Materials and Methods: This is a descriptive-cross sectional study, which was conducted in the 2013-2014 school year in Khalkhal Medical School using a researcher-made questionnaire. Designed questionnaire include questions about personal information, level of knowledge (10 questions) and attitude (10 questions) towards health measures in an emergency. This study was conducted among 200 students who were either in semester 5 or higher. The sampling method was of census-type. To determine the reliability of the questionnaire, Alpha Cronbach's Coefficient obtained to be 0.8. To compare mean scores in different groups, one-way ANOVA, chi-square test, and independent T-test were used. Results: The results showed that 8% of students were well aware, 65.5% were moderately aware, and 26% were poorly aware. In addition, 29% of them had right attitude, 15% had moderate attitude, and 9% had a poor attitude towards health measures in emergencies. Among different disciplines regarding knowledge and attitude, no significant difference was observed (P< 0.05) and there was a significant difference between age groups regarding the level of knowledge and attitude (P< 0.05). Conclusion: The results of the study showed that there was no significant difference in knowledge and attitude towards health measures in emergencies among students. Moreover, the results showed that some of the fields under study had a relatively small understanding of health measures in emergencies. Therefore, to enhance their level of knowledge, the need for more detailed planning is felt, and courses should be included for students of the University of Medical Sciences in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالله درگاهی | abdullah darghahi
department of environmental health engineering, school of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

سوسن باقری | sousan bagheri
department of environmental health engineering, school of public health, iran university of medical sciences, tehran, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محسن پورصادقیان | mohsen poursadeghiyan
research center in emergency and disaster health, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

میرمحمد آهق | mir mohammad ahagh
department of public health, khalkhal school of medicine, ardabil university of medical sciences, ardabil, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (Ardabil university of medical sciences)

مهرداد فرخی | mehrdad farrokhi
research center in emergency and disaster health, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://hdq.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-189-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات